Bijna alles van Wim Aalbers en BewegingindeZaak
Oudere blogposts, vanaf 2006:
Dienstverlener, laat je handen eens wapperen
Dat je voor het laatst binnen de lijntjes kleurde, hoe lang is dat geleden? Of dat je boetseerklei kneedde of in linoleum gutste? Hoe ver moet je...
De top 10 van fouten gemaakt tijdens netwerken
Van die dingen dus. Lijstjes met tips, stappen, valkuilen en blunders. Die lijstjes oefenen een magische aantrekkingskracht uit en maken lezers van...
Plussen en minnen met je gevoel
Dat iets goed vóelt betekent nog niet dat het goed ís. Ons vermogen tot logisch denken en redeneren mag dan nogal overschat worden, de helderheid...
Vergeet het gat, ga voor het gaatje
Het gat in de markt is meestal maar een gaatje. Minuscuul, alleen waarneembaar voor het écht nieuwsgierige oog, maar flonkerend en met een harde...
Gek worden van Goes
Je zult maar bekeurd worden in Goes. Door een BOA die een taxi met jouw kenteken tegen het verkeer in zag rijden. Een taxi van de firma Van Beek met...
Verschiltip 7; het lege tafelblad
Policy klinkt niet als mijn ding, maar als je het vertaalt als gedragscode, ja dan heb je mijn aandacht. Zo heb ik clean desk policy altijd wat...
Netwerken is geen substituut voor acquisitie
Tien plus één tips Het is een modieuze overtuiging om netwerken hoger te achten dan verkopen. Netwerken is zaaien en verkoop is jagen; iedereen...
Zet jezelf een doel om van te huiveren
Ben je er al uit? Met jezelf of met je baas. Over wat er aan het eind van het jaar op de bon moet staan, in de boeken, op je conto. De praktijk...
Nonchalant worden over je werk
Twee uitzendingen gezien en ik ben een fan. Natuurlijk; op high definition tv en zo rond etenstijd is elk gerecht om van te watertanden. In...
Time management top tip voor 2012
Het kost je zomaar stukken van dagen. Als je niet een beetje oppast kan lifehacking een tijdverslindende hobby worden. Al die apps, accounts en...
Leren van irriteren
Geheimpje verklappen? Het ligt aan jou. Dat waar je je aan ergert, wat je stoort, wat je bloed doet koken, waar je tanden van knarsen en je haren...
2 Dingen die je beter niet kunt doen
Heel wat jaren heb ik een abonnement gehad bij het CJIB. De bonnenschrijvers in Leeuwarden hadden een goede aan me. Niet dat ik soms veel te hard...
Het gebeurt toch
Er zijn geen dingen die niet mogen gebeuren. Klanten lopen weg, machines gaan kapot, medewerkers zeggen op en gebouwen branden af. Het gebeurt. We...
Bladeren
De tweede week zat al vol en de derde van januari bijna. Zo kwamen we vanzelf terecht in februari en met skivakanties en carnaval werd het de 26e om...
Door anderen gelezen voor jou
Je moet telkens weer een keuze maken. Tussen wel of niet, klik of weg, ja of nee. Wat lees je en wat lees je niet? De blogtitel is je enige...
Haal het deksel eens van de beerput
Het zal je maar gezegd worden. “Ik ben ontevreden”, of “Ik voel me rot”, of “Ik ben op je uitgekeken”. Als je een echte belangstellende vraag stelt,...
Vrij man blijven
"Nooit meer terug in een managementfunctie Wim?" De vraag wordt me heel af en toe nog gesteld. Soms om me te peilen (iemand heeft iets leuks in de...
Shut up!
Verbeter razendsnel je eigen communicatie en die van anderen In de coaching en training van managers en teams draait het altijd weer uit op de...
Stille regie: 25 tips voor het vergroten van je invloed in vergaderingen
Voorzitters doen vaak ook maar wat. Het is dus je eigen verantwoordelijkheid om overtuigend aan bod te komen in vergaderingen. Je hebt natuurlijk al...
Wat als je klanten je niet begrijpen?
Het is een vermakelijk beeld. Dat van de Nederlander bij de bakker in Frankrijk, die op steeds hogere toon om “stokbrood” vraagt. “Stokbrood man,...
Hoe je klanten vindt met smart
Het is wel mooi geweest, met het navelstaren. We zijn er helemaal klaar mee. Genoeg nu, we weten het nu wel; wat onze kracht is en onze visie, onze...
Wat is leuker dan goed?
Het zijn maar woorden en het is maar taal. Je kunt er mee goochelen, knoeien of mee spelen en je kunt er mooie dingen mee doen. Je kunt losse...
Hoe je er voor zorgt dat je nooit buitenspel staat
Het is heel verleidelijk. Aan iemand uitleggen wat je werk is door te benadrukken wat je niét bent. Ik hoorde het mezelf deze week nog doen. "Wat ik...
Geef je blog stopkracht (5 tips)
Schrijven voor het web is niet zo moeilijk. Gelezen worden; dát is lastiger. Je blogpost of artikel concurreert met zoveel anders om de aandacht en...
De kunst van het uitpakken
"De afspraak was om het pakpapier heel te houden." De sinterklaasavonden in mijn jeugd waren naast een feest ook een beproeving. Als eindelijk de...
Wat zijn jouw beginzinnen? (Met 10 voorbeelden)
Deze blog is niet voor jou bedoeld. Jij staat nooit met je mond vol tanden of met je ziel onder de arm. Jij stapt altijd direct af op vreemden,...
Braafheid als voorspeller van succes
Onderzoek uit de hoek van de psychologie. (Heeft niks van doen met vlees of agressie, maar reken me er niet op af als het uit de duim blijkt). De...
Nationale Draagvlakdag
Vandaag is Nationale Draagvlakdag. Overal in Nederland wordt extra aandacht besteed aan het scheppen, vinden, verbreden en verstevigen van...
Als duwen niet helpt en trekken ook niet
Vrouwen zijn er gemiddeld beter in dan mannen. In tegenslag. Haar dat niet wilde, meeting verprutst, bus net voor de neus weg, spaghetti aangekoekt....
Wat jij en ik kunnen leren van Twitter
Twitter is een medium dat je moet leren kennen, met heel eigen gedragsregels. Die Twittermores zijn goed beschreven op verschillende plaatsen. Ze...
Je prijs verhogen, hoe doe je dat?
Gisteren werd het me nog gevraagd. “Moet ik mijn tarief bijstellen, denk je?” En verlies ik dan niet mijn gezicht?” Ik wilde al enthousiast...
Blijf geen eenoog
Op een gegeven moment ga je denken dat het zo hoort. Dat iedereen altijd lovend is, over wat je doet. Dat ze allemaal tevreden zijn, telkens weer....
Communicatie? Waar hebben we het over?
Er is een groot verschil tussen communicatietraining. Tussen training waarmee je handiger wordt in het vertellen van je verhaal, het zorgen dat de...
Klanten hebben ook gevoel
Negen tips om de zaak een beetje te ontregelen Het zijn tijden om je hoofd erbij te houden. Bij de les en bij de zaak; ruimte voor frivoliteiten is...
Verschiltip 21: Leer ontvangen
Als ik jou ping dan hoop ik wel dat je me terugpongt. Geslaagde communicatie is net een potje tafeltennis waarbij niemand wil winnen. Elkaar de bal...
Verschiltip 17: Kijk me aan alsjeblieft
Het is een smoesje en vroeger gebruikte ik het ook. “Ik heb moeite met namen onthouden, maar gezichten die onthoud ik altijd.” Ik ken weinig mensen...
Verschiltip 4: Maak minder rommel
“Hoe vaak moet ik het nog zeggen? Ruim die tafel eens op. Wat een rotzooi stal je telkens weer uit voordat we beginnen. Je kunt de boel toch ook...
Verschiltip 16: Doe niet zo normaal
Er zijn van die woorden waarmee je moet oppassen. Als je ze hoort van een ander en helemaal als ze uit je eigen mond komen. Normaal gesproken is dat...
Beter afsluiten of …?
Er is gewoon geen tijd voor, voor nog meer vragen van de klant. Het houdt een keer op, zo’n verkoopgesprek en misschien is dat wel nú. Maar een...
Heb jij wel een luisterplan?
De vraag stellen is hem beantwoorden. De vraag in kwestie: Wat doen we te weinig in zakelijke gesprekken? Het negen-van-de-tien antwoord: Luisteren...
Wat te doen bij poep aan je schoen?
Het klantvertrouwen was gekelderd, het ziekteverzuim op een hoogtepunt, twee MT-leden waren voor langere tijd “uit de running” en de OR dreigde met...
Doe mij maar een relatie
Ik heb soms wel behoefte aan een belletje op zijn tijd. Of een sms-je. En als je me even aanhoudt in het restaurant vind ik het ook goed. Het is met...
De opdracht die je beter maar níet krijgt
Opgelucht zijn dat je een opdracht niet krijgt? Het komt voor. In de eerste plaats ben je teleurgesteld, maar tegelijk denk je ook: "Nou misschien...
Presenteer niet twee dingen maar één
Het maakt niet uit hoeveel tijd je hebt voor je presentatie. Eén ding is genoeg. Hoe lang je verhaal ook is, zorg dat het over één gedachte gaat....
Hoe verknal je een stevige ruzie?
Voor je het weet heb je ruzie. Als je gevoel met je aan de haal gaat, dan gaan je woorden er al gauw achteraan. En de ander wil natuurlijk niet...
Ik ben authentieker dan jij
Ik ken verkopers die heel authentiek zijn, maar waarvan ik nog geen paperclip zou kopen. Heel authentieke vakantiegangers waarmee ik niet samen op...
Hoe verslavend ben jij?
Ze heten niet voor niets genotsmiddelen. En van oudsher horen ze bij feestjes en partijtjes, alcohol, tabak en andere stimulerende producten. Ze...
Hoe leer je het meest van bijzondere mensen
Het is niks bijzonders, dat wat mensen bijzonder maakt. Vraag ze er maar naar. Het is niet die vrije trap van de voetballer, in de cupfinale, tien...
Elke dag in trainingspak
De reisuren tellen niet mee en het koffiedrinken ook niet. Net zo min als het admingeneuzel en de maandagmorgenbabbel. Wat wél telt zijn de échte...
Mentale hygiëne voor beginners
Als ik me even kwaad maak is het zo gepiept. En als ik maar af en toe uithuil, dan kan ik er wel weer even tegen. Als ik mijn onzekerheid laat...
Heb je wel een erepodium?
Je mag het best een paar keer zo noemen; een teamprestatie, maar maak er geen gewoonte van. Iedereen weet namelijk dat er één is, die het succes...
Je veux l’amour
"Een bigamist in Stellingwoude, die zeven maal een ander trouwde, sprak voor ’t gerecht: ik deed het echt, opdat zij zouden van mij houden." Voor...
Het hunkeren van de consultant
U droomt wel eens van uw eigen groentenzaak, ambachtelijke bakkerij of mooieboekenwinkel? Dan is de kans twee op drie, dat u op dit moment zoiets...
Tips om jezelf te coachen
Ze zijn er van 200 euro per uur en meer, maar ook van vijf tientjes. Ze ontvangen je in een kamer in een grachtenpand of ze banjeren liever met je...
Een basisset van vijftien handige vragen
Op een spijker sla je niet met een nijptang en een cake bak je niet in een koekenpan. Een volle gereedschapskist of keukenkast maakt je nog geen...
Het nut van Nee
Ik zelf? Ik hoor ook niets liever dan Ja. Akkoord, enthousiasme en instemming, allemaal positieve energie. Je kunt er een groot deel van de dag mee...
De cirkel van laat me koud
Theorietje. De cirkels van Stephen Covey (betrokkenheid vs invloed) zijn nuttige instrumenten van zelfmanagement. Maar er ontbreekt er eentje. Die...
Dienstverlener leer rekenen
"Telt u maar na. Van de 792.000 kleine en middelgrote ondernemingen heeft 48% een budget voor opleidingen van minimaal 2000 euro, dat in de helft...
Doe niet zo moeilijk over klantgerichtheid
Hoe moeilijk kan het zijn? Om een werkplaatsmedewerker te leren, dat hij de klant laat uitpraten aan de telefoon? Om een ziekenverzorgende er op te...
Zeg wat vaker Ja
Het is een handigheid en als u het teveel doet wordt het storend, maar wat vaker Ja zeggen doet wonderen voor uw relaties. Veel zakelijke...
De klant is niét uniek
Er wordt vandaag weer veel flauwekul verkondigd. Het zoemt ervan, in de conferentieoorden en trainingscentra van Nederland. De boodschap luidt:...
Verkopen; het houdt een keer op
Je kunt verkopen tot je een ons weegt. Zonder dat je iets verkoopt. Je kunt acquireren, presenteren, offreren en toelichten en dan nog hoeft het...
Winnende offertes en die ene gouden tip
Lastiger schrijfwerk bestaat niet; de offerte. Overal waar ik kom is het maken van goede offertes "ook een puntje van aandacht". Terecht, vanwege de...
Krijg jij wel een standbeeld van je klant?
Het is niet goed genoeg. Als je klanten tegen je zeggen dat ze tevreden met je zijn. Dat ze veel aan je gehad hebben. Dat het de moeite zeker waard...
Wie verkoopt er eigenlijk nog wél?
Ik werd gebeld door de verkoper van mijn garagebedrijf. Hij vertelde me dat er een nieuw model is van mijn huidige auto. En dat hij zelf op het...
Maak je verhaal 3D
Je wilt mijn aandacht? Mijn meedenken? Misschien wil je wel dat ik iets voor je ga dóen. Dat ik me ga inzetten voor je idee, je plan of je project....
Communiceren op het randje
Dat krijg je ervan. Mensen verwachten het éen en je geeft ze het ander. En dan weten ze even niet meer wat ze aan je hebben. “Nou nou, Wim” hoorde...
Verschil maken als spreker
Wil je als spreker wél een deuk in een pakje boter slaan ? Zorg dan voor een goede samenvatting en herhaal die tot treurens toe. Om te beginnen:...
Het loon van doen alsof
Er zijn toprestaurants en restaurants die spelen dat ze top zijn. Voor de eersten is de markt klein en dat vinden ze niet erg. Ze kiezen in alles...
Moeilijk moeilijk moeilijk
Het zal ook eens niét zo zijn. Ik bracht zojuist mijn auto naar de garage en kom terug met het gevoel dat ik later vandaag een hoge rekening...
Hoogste tijd
De kerkklok slaat hier alle uren twee keer. Én de halve uren én de kwartieren. Ook twee keer. Elk uur twee keer: de eerste keer op tijd en de tweede...
Wat te doen als het geen klant maar een passant is?
Weten waarover je het hebt is één ding. Maar er zo over vertellen dat de mensen aan je lippen hangen is iets anders. Gisteren mocht ik meelunchen...
Ben jij een kieskeurige ondernemer?
Over die ene helft van onze business valt weinig op te merken. Daarmee zit het wel goed over het algemeen. Dat éne waar we heel goed in zijn, dat...
Empathie is best wel eng
Je moet er niet teveel achter zoeken, achter empathie. Empathie is geen kunstje. Het is niet een akte in een toneelstukje, een pet die je even opzet...
De les van de ploegentijdrit
Aan de kar trekken, dat kunnen ze heel goed. De meeste ondernemers. Voorop lopen, het tempo aangeven én de richting. Sleuren, sjorren, voor de...
Aangenaam afwijkend gedrag
De 8 dingen die verschilmakers anders doen Veel van mijn werk speelt zich af rondom de leidmotieven van anderen. Datgene wat mensen drijft en het...
Hoe besmettelijk ben jij?
Overal is besmettingsgevaar, dus kijk uit waarmee je jezelf in aanraking brengt. Piekeren is besmettelijk, net als klagen en zeuren. Gemopper en...
Verschiltip 31: als hondjes doen
Dit is een verhaal met een luchtje. Kijk eens goed naar wat een hond doet, als hij een vreemde ruimte binnenkomt. Hij loopt direct naar de hoeken...
Het drama van de verkeerde plek
Iedereen kent het gevoel. Je bent ergens tegen je zin en het gevoel daarbij overweldigt je. Een feestje, een winkel, een pretpark, noem maar op; je...
Professioneel ontevreden zijn
Het is misschien wat simpel. Maar elke keer dat ik voor een klus sta is mijn eerste vraag: "Wat moet er hier veranderen?" En vervolgens: "Van wie...
Krijg nou wat
Je weet niet wat je niet weet. En het is beter om daar maar vrede mee te hebben. Die zoektocht is eindeloos en veel weten maakt niet persé...
Een week zonder bankpas
Daar ben je mooi klaar mee. Je verliest je bankpas, twee dagen voor een lang voorjaarsweekend. Schrik, paniek, bellen, blokkeren en vooral: hoe kom...
Start klein en stop groots
Alle begin is moeilijk, om nog maar te zwijgen van alle einde. Wie terugkijkt op succesvolle verandering komt onvermijdelijk uit bij kop of staart....
De vergeten competentie
"Ze weten wel wie ze hebben moeten. Jou en mij natuurlijk en nog een of twee van de bekende gezichten. Het zijn altijd dezelfden die een tandje bij...
Hou altijd een stoel vrij naast je
Voor als het theater wordt heb ik altijd een extra kaartje bij me. Ik reserveer een denkbeeldige lege stoel, zodat je de voorstelling ook eens vanaf...
Lijstjes in je hoofd
Driekwart van alle managers wordt elke morgen wakker "met een lijstje in zijn hoofd". Het lijkt verdorie Kinderen voor Kinderen wel. Wakker met een...
Lessen leren van Barça
Ook als je niet van voetbal houdt. Of van gedweep met sportmetaforen, wanneer het over zaken gaat. Dan nog zou je eens een wedstrijd van het huidige...
Wees te druk om je druk te maken…
Ga eens op de markt staan. Met uw dienst, uw product, uw evenement of uw idee. Op een beurs mag ook, als er maar veel mensen voorbijkomen. Op een...
Als de oplossing het probleem is
Je kunt het natuurlijk moeilijker maken dan het is. Zelf hou ik meer van makkelijker. Er zijn twee categoriën problemen. De problemen waarvoor men...
Het nieuws is nutteloos
Het is misschien wel het grootste misverstand van onze tijd: dat het nieuws belangrijk is. Nieuwsproductie is het bestaansrecht van een wereldwijde...
Overtreed jij wel voldoende regels?
Iedereen kent zo’n kruispunt. Onoverzichtelijk en rommelig, maar er gebeuren geen ongelukken. Totdat men er verkeerslichten plaatst. Vanaf die dag...
Last things first
Goedemorgen. Goed begonnen vandaag? Lijstje gemaakt en eerste telefoontjes gedaan? Mooi, dan drinken we even een kop koffie samen. Nu we het er toch...
Waarmee ben jij de Sjon?
Goed kijken is soms nog niet zo makkelijk. Het uitschakelen van onze voor-oordelen en instant-meningen vergt dagelijkse oefening. Je gekleurde bril...
Verwondering als smeermiddel
Met boosheid moet je zuinig zijn. Voor af en toe een scherpe column of blog kan ergernis krachtige voeding zijn. Ze kan tot prachtige schrijfsels...
Angst voor de eerste keer
Eerst even een misverstand uit de weg. Delegeren is niet makkelijk. Wie denkt dat ik dat bedoel met Stevig Loslaten, die moet het nog maar eens...
Wat is jouw spoon van de dag?
Het gaat nog iets verder. Dat had u niet gedacht, hè? Er komt nóg iets bij kijken. En nú moet u eens opletten. Wat krijgen we nou dan? Veel...
Waarom je niet genoeg delegeert
Een kind kan de was doen, zeggen ze. Maar waarom doe je hem dan nog steeds zelf, die was? Je hebt geen kinderen? Kan zijn. Of je bent niet zo goed...
Over “stevig loslaten”
Het is dweilen met de kraan open; management. We worden overstroomd met informatie, contacten en acties. En er komt een keer een einde aan; aan wat...
Het ABCD van zakelijk schrijven
Ik spreek steeds vaker over schrijven. Niet zo gek als je veel wordt gelezen. Voor iedereen met schrijf- of blogplannen heb ik een paar vragen...
Klikken is een werkwoord
Over klikken bestaat het hardnekkige misverstand dat het toeval is. Het klikt of het klikt niet en daar hebben we zelf geen invloed op. De klik is...