Zet jezelf een doel om van te huiveren

9 jan 2012 | acquisitie, ondernemen, organiseren, verkoop, zelfmanagement

Ben je er al uit? Met jezelf of met je baas. Over wat er aan het eind van het jaar op de bon moet staan, in de boeken, op je conto. De praktijk leert dat het niet zonder gesteggel gaat, het afspraken maken over de jaarlijkse doelstellingen. Hoe beter SMART, des te meer gedoe vaak. Ofwel je bent onder morren akkoord gegaan. Of waren jullie het snel eens, over wat haalbaar moet zijn. Geen van beiden is goed voor de zaak. Haal je doelen nog eens uit je bureaulade, nu ze nog vers zijn.

De beste test voor je doelstelling is de verdubbeltoets. Doe maar eens: keer twee punt nul en laat de uitkomst even op je inwerken. Onrealistisch waarschijnlijk, de uitkomst die je ziet, maar stel het je even voor. Wat zou er moeten gebeuren voor…? Wat zou je moeten doen om….? De kern van de verdubbeltoets: Het onvoorstelbare in beeld brengen, met de harde consequenties.
Als dát de doelstelling is, dan is er geen dag meer te verliezen. Dan is het knopen doorhakken, in beweging komen, je nek uitsteken en voluit gaan. Dan moet het anders, slimmer, gedurfder en ondernemender. Dingen doen die niemand van je verwacht had.
De realiteit is dat je een onwerkelijke doelstelling nodig hebt.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Hang naar het noorden

Hang naar het noorden

Vroeger had ik het vaker. Had ik drang naar het noorden. Nam ik midden in de week een sabatical van een dag. Reed ik in alle...

Lees meer