De klant is niét uniek

19 aug 2011 | acquisitie, adviseren, klantgerichtheid, marketing, verkoop

Er wordt vandaag weer veel flauwekul verkondigd. Het zoemt ervan, in de conferentieoorden en trainingscentra van Nederland. De  boodschap luidt: elke klant is uniek. Heel commercieel correct, maar ammelaars wat mij betreft. Het is juist tegengesteld: waar je ook komt, het is overal hetzélfde verhaal. Maak daar dan ook gebruik van, voor commercieel effect.
Een beetje ondernemer begrijpt zijn klant al, nog voor die een mond open doet. Het eerste wat je moet doen – als je jezelf een beetje scherp wilt neerzetten in je markt – is weten waarmee je klanten omhoogzitten (of tenminste negen van de tien). En dat moet je zo kunnen verwoorden, dat de ander er een warm gevoel van krijgt. Het zorgt voor herkenning en besef van lotgenoten, voor de suggestie van werkende oplossingen en van tevreden opdrachtgevers. Het verhaal van mijn klanten is puntje puntje puntje en ik kan me voorstellen dat bij u ook zoiets speelt. Maar misschien bent u wel net die een op de tien… Vertelt u eens…..

Deel dit met

2 Reacties

  1. Piebe

    Zou zou het moeten zijn, maar de meeste ‘saleshuizen’ gebruiken de klant vandaag de dag alleen als middel in het bereiken van een veel groter doel genaamd ‘salestargets’. We zijn daar zover in doorgeschoten, dat juist dat klantgevoel ontbreekt. Het sluit aan bij het toenemend individualisme van deze maatschappij waarin niet de ander centraal staat, maar de eigen persoon. Dus ook het eigen verkoopdoel, de schaalvergroting, de beurskoersen van de moedermaatschappij en de nimemr aflatende drive naar meer en meer….. Het zogenaamde ‘rupsje nooit genoeg’. En het fingeren van vergaande empathie bij de verkoper, daar trapt de hedendaagse costumer ook niet meer in. Dat is iets uit de jaren ’90. Ik denk dat er maar 1 manier is om dit fenomeen tegen te gaan en dat is wanneer het vele malen slechter gaat met de economie en we weer eens ouderwets op elkaar zijn aangewezen en het er echt om draait wat de klant nu nodig heeft en de mate waarin je als sales in staat bent met de klant te levellen en hem oprecht het gevoel te geven dat je de persoon en de situatie belangrijk vindt en niet het bereiken van je eigen salestargets…. Ik ben er klaar mee!

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Gelukkig is het in mijn waarneming niet zo zwart als je beschrijft. Daarbij, waarom zouden we alleen langs een weg van ellende een betere salespraktijk kunnen bereiken? Ik denk zelfs dat het tegendeel geldt. Dank voor je reactie.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer