Gek worden van Goes

28 jan 2012 | gedrag, organiseren

Je zult maar bekeurd worden in Goes. Door een BOA die een taxi met jouw kenteken tegen het verkeer in zag rijden. Een taxi van de firma Van Beek met blauwe nummerplaten. Alleen: je bent nog nooit in Goes geweest en je auto is geen taxi (je bent zelfstandig kapster in Veenendaal) en je heet niet Van Beek. Daar komt bij:  je auto heeft gewone gele platen. Honderd euro kost die grap en daar komt elke maand 6 euro bij.
Je krijgt warempel die bijzondere opsporingsambtenaar aan de telefoon. Die weet alles nog precies, behalve de naam van het taxibedrijf. Om eerlijk te zijn. Verder heeft hij geen boodschap aan je. Honderdzes euro inmiddels.
Je kunt maar beter betalen. Want als je het laat voorkomen kan het hard oplopen. Of je moet zelf naar Middelburg. Op een werkdag. Of rechtsbijstand inschakelen; de kosten, de papierwinkel… Wat is wijsheid? Betalen?

We maken elkaar gek. Met systemen, protocollen en procedures waarin geen plek meer is voor menselijk denken en handelen. Met regels waarachter we ons verschuilen. Om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen voor een beetje menselijkheid. Het nieuwste boek van professor Barry Schwarz heet Practical Wisdom en herdefinieert wijsheid als de wil en de vaardigheid van het individu om het goede te doen. Wijsheid als in het afwijken van de regel, als dat menselijk en wenselijk is. Ik hoop dat het boek ook in Zeeland te krijgen is.

Deel dit met

4 Reacties

  1. Herman

    Je zou van een fatsoenlijk rechtssysteem verwachten dat de kentekenplaat vervalser wordt opgespoord en vervolgd (liefst zijn/haar rijbewijs kwijt).
    Maar niets is minder waar, alleen al de mededeling ” Ik zou maar betalen als ik u was” getuigd van de minachting van het systeem naar fatsoenlijke burgers.
    Het gaat ze alleen om de poen.

    Herman.

    Antwoord
  2. Yvonne

    Practical wisdom & procedures… we komen het overal tegen:
    Zo was ik laatst bij de ING bank en toen ik weg ging, vergaten de bankdame en ik mijn rijbewijs onder het kopieerapparaat. Omdat de ‘nieuwe’ bankinrichting geen kasten, kluizen, enz. meer kent, moeten alle papieren, enz. van klanten aan het eind van de dag worden opgestuurd naar het hoofdkantoor…
    Gelukkig heeft de bankdame mijn rijbewijs tegen de regels in, in de ‘achterkamer’ verstopt, waarna ik hem de volgende ochtend even snel kon ophalen.
    Normaal zouden hier met alle protocollen, procedures, opsturen, papieren invullen, heen en weer gaan, enz. heel wat dagen overheen zijn gegaan met bijbehorend ongemak… Lang leve klantvriendelijkheid en zelf denkende mensen…
    Dank aan deze ING dame met haar service!

    Antwoord
  3. wimaalbers

    Prachtig verhaal, tegengesteld aan de #ing ervaring die ik zelf had en veel gebruik ter illustratie. Bewijs dat moraal en wijsheid niets te maken hebben met organisaties. Mensen maken verschil (of niet).

    Antwoord
  4. Jan Carel van Dorp

    Om het anders te presenteren: mensen maken organisaties, organisaties maken niet de mens. De paradox van de -grote- organisatie is, dat de organisatie niet handelt, het zijn de mensen in de organisatie die dat doen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer