Bijna alles van Wim Aalbers en BewegingindeZaak
Oudere blogposts, vanaf 2006:
Al eens lekker afgerammeld op Twitter, marketeer?
Ik rij in een Volkswagen, tank bij Shell, bankier bij de Rabobank en mijn accountant is er een van de "big five". En mijn volgende telefoon is een...
Die is goed! Over mijn ondernemershart.
Als ik in Groningen ben rij ik wel eens opeens achter zo'n vrachtwagen. En in Breukelen ging ik laatst nog even langs bij de fabriek. Op die...
Echt goede corporate bla-bla
Het is maar de vraag wat het grootste van twee kwaden is; te weinig actie of te weinig gepraat. Ondernemersbloed heeft traditioneel een hoog gehalte...
Wakker liggen voor ondernemers
Strategie en ondernemerschap; checklist van acht punten We slapen met z’n allen te weinig. En de ondernemers onder ons al helemaal. De 24-uurs...
Hét criterium voor topcontent
De beste content is niet dat filmpje, dat al meer dan een miljoen keer is gedownload. De beste content is niet die grappige spreuk, die je wel op je...
De ongemakkelijke stilte rond alcohol
Als er totaal geen reactie komt. Als het ongemakkelijk stil wordt. Dan is er meestal wel iets aan de hand, iets dat we liever uit de weg gaan. Je...
DE klant heeft niet altijd gelijk.
Natuurlijk. Die lezer die voor dat boek niet meer naar jouw boekhandel komt, die mist veel. Ook waar: de klant die op een marktplaats iemand met een...
Hoera voor de buitenbeentjes
Ik kon z'n bloed wel drinken bij tijd en wijle. Van alle parfumeurs waarmee ik samenwerkte was hij de meest eigenwijze, onaangepaste en...
Verhaaltjes voor de vaak; de valkuil van storytelling
Nóg een verhaal? Het kan er nog wel bij. Geen ondernemer of verkoper die nog zónder doet tegenwoordig; corporate storytelling. Je wordt meegenomen...
Managers brokkenmakers
Management is weer eens dood. NRC wijdt er vandaag een bijlage aan en de bijval is niet van de lucht natuurlijk. Zelf sta ik er nét iets anders in....
Het onkruid in je marketingtuintje
Ze kunnen wel zoveel beweren, maar op een dag is het dweilen met de kraan open. Dan kun je er marketing tegenaan gooien zoveel als je wilt. Dan kun...
De onbesproken échte les van Simon Sinek
Noem het 'value-based marketing', 'purpose-drivenmarketing' of 'golden circle marketing': er is geen organisatie die zich de afgelopen jaren niet...
Ben jij ook vanzelfsprekend?
Het is zo voor de hand liggend, dat je het niet nog een keer uitlegt. Zo logisch; daarover hoef je het toch niet weer te hebben? Dingen die zo...
U mag wel wat vaker in 2017
U bent het niet van me gewend; dat ik je met U aanspreek. Toch ga ik het vaker doen, op het internet en in het dagelijks leven. De reden hiervoor is...
3 Redenen om nu je prijs te verhogen
Hoe je momenteel zelf in het werk zit is niet zo belangrijk. Er is werk zat, alleen weet je het nog even niet naar binnen te schuiven. Als je maar...
Netwerken met draaien en graaien
Sommige van je leermeesters worden onsterfelijk. Je hebt iets van ze opgestoken dat je nooit meer kwijt raakt. Van mijn leermeester Bert leerde...
Nieuw Momentum maken. Maar hoe doe je dat?
Soms zit je team er even doorheen. Soms is de fit eruit, de batterij leeg en de pap op. Soms zie je het aankomen en soms word je er door verrast....
Wat is “Zen in Zaken doen”?
De beste content voldoet aan het één-ding-criterium. Of het nou een presentatie is, een boek, een blog of een tweegesprek; er moet...
Vergeten als strategische voorbereiding
Wanneer het om het echie gaat. Als er iets op het spel staat. Als de belangen groot en de effecten serieus zijn. Dan kun je maar beter goed...
De rimboe in met je verhaal
Voor wie spreek je over marketing? Voor je collega’s in de marketing? Je krijgt vast veel complimenten na afloop? Wij marketeers hebben de blik...
Troost bij tegenwerking
Men werkt je tegen? Mooi. Dat is het lot van mensen die iets ondernemen, iets voor hebben, iets aanpakken of willen veranderen. Krijg je geen...
Een avond om niet snel te vergeten
Stel dat. Gedachtenexperiment. Stel dat de spreker niet komt opdraven. De trein rijdt niet, er is iets met een ziek kind, een keelontsteking of...
De kwade genius; storytelling bij tegenspoed
Hoogst frustrerend. Dat het je tegenzit, zonder dat je weet waarom. Opdracht kwijt, project geknald, onderneming mislukt, het is allemaal al erg...
Ode aan de slechteriken
De goede ja, maar nooit hoor je mensen eens dankbaar over hun slechte voorbeelden. Geïnspireerd worden we door het gedrag van onze helden;...
Help me uit mijn identiteitscrisis
Het gaat weer beter met de uitgeefbranche. Zelfs met de paar honderd grote en traditionele uitgevers. Zeggen ze. Maar écht goed gaat het met óns, de...
De microfoon, de bal en de mentale plaspauze
Er is er altijd wel een die de microfoon wil overnemen. Een vragensteller die aanvoelt, dat ik hem niet de tijd ga geven die hij nodig heeft voor...
De kunst van geinterviewd worden
Die dag komt een keer. De dag dat je geïnterviewd wordt in een zaal of op een podium. Of de dag dat je mag aanschuiven in een panel of aan een...
Alleen plat water voor de directie graag
Op de agenda stonden 26 punten en het pak bijlagen was dikker dan mijn schrijfmap. De maandelijkse MT vergadering stond gepland van 9 tot 12 en...
Iedereen een rode neus
Het gebeurt niet vaak, maar deze keer was ik het níet eens met Seth Godin. Hij herplaatste een oude blogpost over de nuttige rol van clowns in...
De enige hobby waarvan je kunt leven
Ik wens je veel succes. Zes jaar geleerd voor accountant en nu ga je speelgoedtreintjes verkopen. Je "wordt niet meer blij van de hele dag in de...
Met charisma is het altijd oppassen
De betere blogs morrelen een beetje aan je wereldbeeld. Doen je - al is het maar even - twijfelen aan je overtuigingen. In dit geval gaat het om een...
Lawaai en macht
"Brood zeg ik, brood, brrrood!". Het is een bekend grapje over een Nederlander in een Franse bakkerij. Hij compenseert zijn gebrek aan taalkennis...
Het gif in de marketing: Do Not Reply
Het is er ingeslopen, gewoon geworden en wijd verspreid; het no-reply e-mailadres. Het is klantjepesten op hoog niveau, samen met het webformulier...
Hoe vaak moet iemand een punt maken voor een score?
Word je er ook wel eens moe van? Van mensen die hun punt maar blijven herhalen. Die in hetzelfde gesprek (en vaak binnen een paar minuten) keer op...
De casus Van Gelder en het leiderschap van NOC*NSF
Wat was er gebeurd als NOC*NSF het akkefietje met Youri van Gelder binnenshuis had opgelost? Wie had er dan van geweten, behalve die paar insiders...
Heb je al gescoord vandaag?
Wat is je score vandaag? Tienduizend clicks? Zevenhonderd views, 27 likes, 18 retweets? Wat hebben die opgeleverd? Het gevecht om aandacht is catch...
Wiens empathie? Die van mij of die van jou?
"De wíl om heel even in andermans schoenen te gaan staan, ook als dat moeilijk is." Wat is het toch mooi als grote ideeën weinig woorden nodig...
Aanspreken op gedrag; het is gewoon teveel gevraagd
Het is geen nieuws. We weten het al zo lang. Dat mensen niets zo lastig vinden als elkaar aanspreken op gedrag. Dus je hoeft het ook niet nog eens...
Minder in de mode
Kopzorg, onrust, ongemak, risico, gedoe, twijfel, overlast, wachttijd, stress, gepieker, rommel, getrek en geduw, geklaag, gezoek, kosten, overwerk,...
Manipulatie-les, Big Data en Metaknowledge; #Wimsweek 010
Lezen verruimt je blik. Op je werk, op je team, op de wereld. Elke week maak ik een keuze uit waar mijn oog op valt. Artikelen of blogs die...
MTO? Weg met die anonimiteit.
Daar sta je dan met je goede gedrag. Niet eens een zeven in het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) en veel gemopper. Dat laatste is extra...
Zero based leven
Wat zou je gaan doen als je al niet deed wat je doet? Als je morgen met niks zou beginnen? Het is een leuke vraag voor een kringgesprek, op een...
#WIMSWEEK 008
Er is zoveel te lezen en te leren. En dus is het altijd weer kiezen wat ik met je deel voor het weekend. Vijf artikelen, blogs of vlogs is de...
Managementrol: Boksbal
Laat ik me netjes uitdrukken: het gros van de ondernemers krijgt te weinig tegengas. Ze omringen zich ruimschoots met mensen die alles mooi vinden,...
#WIMSWEEK 007
Wie veel leest heeft veel te delen. En soms zelf iets te schrijven. Stuk voor stuk de moeite waard, de vijf links hieronder. Laat je inspireren....
Hoe business is je social?
Ze had wel een mooie pitch, maar daar nu even geen tijd voor. Ze was even te druk met werk, betaald werk. Ik vond het verfrissend. Het was een avond...
Koester je problemen
Oplossingen worden overschat. Overal zijn oplossingen voor, maar als je goed om je heen kijkt, zie je ze dan werken? Iedereen heeft wel een...
Vooruitlopen op jezelf
Kan het zijn dat je te klein leeft? Dat je jezelf ontgroeid bent; niet meer bent wie je was? Kan het zijn, dat je vasthoudt aan wat je ooit gedaan...
Baas met de billen bloot
Ik heb er niet zoveel aan toe te voegen. Dus ik hou het nog korter dan gewoonlijk al hier. "Sorry seems to be the hardest word", zong Elton John al...
Stop met voorbereiden
Je kunt oefenen tot je een ons weegt. Bijslijpen, aanvullen, onderbouwen. En testen natuurlijk. Testen tot de kinderziektes eruit zijn. Je kunt...
De woorden die er wél toe doen
Ach. Die arme man met die mooie naam: Albert Mehrabiam. Zijn 7%-38%-55%-regel is misschien wel het vaakst foutief geïnterpreteerde...
#WIMSWEEK 005 – inspiratie voor je marketing
In deze #WIMSWEEK veel video. En veel om van te leren. Allemaal over marketing en momentum maken. Maar dat spreekt voor zich. Aarzeling twijfel en...
Aarzeling, twijfel en huiver en hoe je daar business van maakt
Deden ze het toch wéér. Gisteren. Die van Vodafone. Jaren geleden schreef ik er al een korte blog over. En nu moet het er opnieuw van komen. Die van...
De klant opvoeden; ik zou er mee stoppen
Het laatste waarop klanten zitten te wachten is ongevraagd gecorrigeerd worden. Een lesje krijgen. En toch gedragen veel bedrijven op de zakelijke...
Reageer alstublieft niet!
Het is een simpel testje klantvriendelijkheid. U heeft er alleen een laptop of smartphone voor nodig. Ga naar een willekeurige organisatie op het...
#WIMSWEEK 004 – inspiratie voor je marketing
E-mail Benchmark 2016: b2b scoort beter dan b2c Over het aanhoudende belang van de digitale post Marketing is prachtig #WIMSVLOG 029 @YouTube Een...
Een beetje kippenhok is goed voor de zaak
Je kon er een speld horen vallen. Aan alle bureaus werd geconcentreerd gewerkt, voorovergebogen over stukken, of met de blik gefixeerd op het...
#WIMSWEEK 003 – inspiratie voor je marketing
Het klantcontactcentrum gaat radicaal veranderen Bereid je voor op nieuwe kanalen, sneller reageren, lastigere vragen en ..... Customer Service...
Misschien ligt het aan je verhaal…
Misschien is je verhaal ook wel niet goed genoeg. Om er anderen mee lastig te vallen. Om bij ze in te breken en ze duidelijk te maken, waarom ze met...
De betekeniseconomie; Huh wat?
De moeite van het terugkijken waard, die uitzending van Tegenlicht van gisteren. Het ging over de betekeniseconomie, ofwel het zakendoen waarbij een...
#WIMSWEEK 002 – inspiratie voor je marketing
Waarom u vooral niet uzelf moet blijven Het slechtste advies aller tijden 4 Questions That Unlock Brand Potential Over hoe je merk in het hoofd van...
Heb je last of lol van je mening?
Ik waarschuw je maar vast, want dit blogje is niet zonder risico. Er komt zo meteen een mening en daar zou je het wel eens niet mee eens kunnen...
#WIMSWEEK 001 – inspiratie voor je marketing
Drie manieren waarop internet of things SEO voorgoed verandert Lean forward networking De kracht van Twitter en het begin van social TV When...
Vloggen; de ervaringslessen van een beginner
Moet dat wel zo nodig Wim, dat vloggen? Als de vraag een keer wordt uitgesproken, dan kun je er van uit gaan dat meer mensen zich dat afvragen. Ik...
Vloggen is bloggen maar dan anders
Je weet niet wat je ziet. Om maar te zwijgen wat je hoort. Vloggen is geen bloggen en de vergelijking gaat meer mank dan op. Ik laat het erbij dat...
“Ik ontvang je luid en duidelijk”
"Ik zit ergens mee en ik hoop dat jij het voor me kunt oplossen." "U zit ergens mee en u hoopt dat ik het voor u kan oplossen." Zelden heeft...
Blij met een blaatbaas?
¨Mijn baas luistert niet naar me.¨ Het klinkt als de klassieke kroeggrap ¨Mijn vrouw....¨ Maar als je de verzamelde managementbloggers moet geloven,...
Groeien móet niet
Het is zo´n beetje het grootste taboe in business; de noodzaak van groei ter discussie stellen. Ik heb het wel eens geprobeerd met clubjes managers,...
Nu met extra liefdeloos
Drie keer raden. Van wie kreeg ik een folder in de bus? Met aanbiedingen van laptops, speelgoed, waspoeder, behang en geluidsapparatuur. Met...
Lijdt je klant aan keuzestress of aan verveling?
Mooi eigenlijk, die winkels van V&D overal. Voor menig stadscentrum is (was) het warenhuis een onmisbare schakel in ¨het loopje¨. Voor al die...
Ben je blogger of blabberaar?
Vlogs en podcasts hebben beiden ten opzichte van artikelen en blogs één groot nadeel voor de lezer en één groot risico voor de maker
Fijne gesprekken waar je weinig aan hebt
Fijne gesprekken heb je al genoeg. Die waar je een beetje rozig uitkomt. Aangename kennismaking geweest, goeie klik gevonden, elkaar helemaal...
Die hele focus op focus heeft zijn beste tijd gehad
Van het een komt het ander. Zo herlas ik zojuist een krantencolumn en zit ik nu dit stukje te schrijven. Over "focus" en waarom dat iets is, dat we...
Ben jij ook zo´n net-niet-werkgever?
Je zult maar zo ver gekomen zijn als sollicitant. Uit honderd brieven eruit gepikt, tien kandidaten voor de eerste en nog drie in de tweede ronde....
De dingen die niemand doet
Dat weet iedereen wel; dat de winkel open moet. En iémand doet het licht wel aan. En de rolluiken omhoog. Zo is er altijd wel iemand, die de koffie...
Wat voor ster is jouw merk?
Op het verkeerde been gezet worden is vaak geen goed begin. Maar heel soms werkt het wel, bijvoorbeeld als trigger voor inspiratie. Ik las de...
Gezocht: Chief Laughing Officer (CLO)
Functiebeschrijving (CLO): U wordt aangesteld voor het bevorderen van de lach in alle geledingen van onze organisatie, strategisch, conceptueel en...
Verliezen om te winnen; een les uit het volleybal
Volleybal is misschien wel de meest leerzame sport als het gaat over leiderschap. Wie mij wel eens heeft horen spreken over teams en samenwerken,...
Hyperfocus of floddermarketing?
Ik las het weer eens en klikte gelijk weg. "Kijk hier voor een greep uit ons aanbod." Er zijn weinig commerciële standaardzinnetjes waar ik zo op...
Wat is je queeste, ondernemer?
Geef mij maar wind tegen. Letterlijk. Gisteren nog. Normaal kom ik op een zondagmiddag tientallen, honderden sportfietsers tegen. Want lekker een...
Inspiratie voor beginners
Ideeën komen niet vanzelf. Inspiratie borrelt niet zomaar op uit je binnenste. Inspiratie komt van buiten ...... naar binnen. Daarom heet het zo:...
Wat komt er na toegevoegde waarde?
Je staat er niet bij stil. En dat is misschien wel precies het punt. Zoveel producten en diensten die je gebruikt, zonder dat je ook maar íets hebt...
Voordat je 10.000 uur weggooit
Het is verleidelijk. Denken dat je ergens expert in bent, omdat je het heel vaak doet. Bloggen, taarten bakken, fotograferen, websites bouwen; je...
16 Plus één gratis coach-vragen voor elke ondernemer
Je hebt een lastige jeugd gehad en je bent op je tiende van een paard gevallen? Goed als iemand er naar vraagt en je helpt om het te verwerken. Of...
Klanttevredenheidsonderzoek als afknapper
Het is een beroepsziekte van marketeers; klantstalking met onderzoek. Het gebrek aan persoonlijk contact in de digitale tijd maakt bedrijven onzeker...
Het geheime ingrediënt van marketingsucces
Het is een publiek geheim. Iets wat iedereen weet, maar waarover niet of nauwelijks wordt gesproken. Het gaat over het verschil tussen producten en...
Twitter is geen plek voor bedrijven
Als Twitter ooit ten onder gaat is het jullie schuld. Met je wij-van-wc-eend-accounts, je logo´s en je reclameboodschappen. Met je geleur met...
Laat die call-to-action eens weg
Geen feestje of partijtje zonder ¨complimenten trouwens voor je blog¨. Ik sla ze nooit af, maar deze keer vertelde ik dat ik al 2 weken geen stukje...
Beloof minder, bereik meer
“Ik bel je volgende week”. Je mag één keer raden. Wat denk je dat er gebeurt? Nooit meer wat van vernomen. Je mag nóg een keer raden. “Wij streven...
Je bent overtuigender dan je denkt
Het is gewoon te mooi om níet waar te zijn. Wat blijkt? We zijn twee keer zo invloedrijk als we zelf vaak denken. Mits we gewoon durven vragen om...
Marketing, maar duidelijker
Als ik het internet zou uitvinden, dan had het geen hyperlinks. Dan kreeg iedereen één pagina en scrollen was ook niet mogelijk. Geen koppelingen...
Kiekeboe ondernemer!
Je snapt het niet. Dan word je zelfstandig ondernemer om lekker te kunnen doen wat je leuk vind. Om nooit meer anoniem, in het gareel, achter een...
Marketing is geen vaste baan
Laat je inlijven en je bent verkocht Het moment dat je in de bullshit begint te geloven moet je weg zijn. Dat geldt voor iedereen, maar voor...
De kunst van het intrigeren…
De kunst is niet het hele verhaal. Niet het afmaken, uitleggen, rondbrijen. De kunst is niet om alles te vertellen, elke invalshoek toe te lichten,...
Ben je consistent of gewoon saai?
Er zijn van die verhalen, die ken ik nou wel. Neem Herman. Hij draait iedere keer hetzelfde bandje af. Het is logisch, ik begrijp het, ik heb het nu...
Het enige argument vóór koude acquisitie
Aan koude acquisitie kun je makkelijk je vingers branden. Cold calling - ongevraagd mensen bellen met je verkoopverhaal - is onderwerp van veel...
Mijn afspraken met u
Als elke medaille twee kanten heeft, geef mij dan maar de kant met het probleem. Praten over kansen is als dansen in de wei; het is nog maar zien of...
Schaamte in zaken
Ik heb het vaak over professionele trots, maar misschien moet het ook eens over professionele schaamte gaan. En dan niet over bankiers en...
5 Redenen om niét van je passie je beroep te maken
Ik heb steeds vaker jeuk, als mensen beginnen over hun passie. Niks mis met stellingname, gedrevenheid en commitment. Van mensen die dat uitstralen...
Wie is verantwoordelijk voor de lach?
Morgen weer een dag, het gras is altijd groener en de soep wordt niet zo heet gegeten. Wie goed kan omgaan met de betrekkelijkheid van de dingen,...