Nu met extra liefdeloos

15 feb 2016 | ondernemen, organiseren, strategie

Drie keer raden. Van wie kreeg ik een folder in de bus? Met aanbiedingen van laptops, speelgoed, waspoeder, behang en geluidsapparatuur. Met fietsen, printers, keukenapparaten en dekbedovertrekken. Nog een keer raden dan maar? Van de bouwmarkt.

Ik raak er een beetje van in de war. Van die identiteitscrisis in de retail. Koffie bij de bakker, reizen bij de drogist, horloges bij de snackbar en ministeps bij de groenteboer. Wat het betekent? Dat het niet meer uitmaakt, wie het maakt of waar je het haalt. Marketing met vier nieuwe P’s: Plek, Partij, Prijs en Plat.

Het is liefdeloze daghandel, zonder ambacht, zonder vakmanschap en zonder trots. En je krijgt er de klanten mee die je verdient. Voor een dubbeltje op de eerste rang. Inpakken, wegwezen en alleen terugkomen in geval van klachten. Want service is toch gratis?

Kijk met die blik eens naar je eigen folder. Wat heb jij in de aanbieding, waar leur je mee, wat doe je misschien ook wel en wat kunnen ze verder nog bij je krijgen? Wees winkel van sinkel op je eigen glorievolle vierkante meter. Maar wordt geen met alle winden meewaaiend manusje van alles.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer