Sier

10 nov 2009 | communicatie

Het lijkt misschien een versimpeling en dat is het ook. Wie de aandacht wil vangen of een overtuigend verhaal neerzetten, die moet de mensen verdelen in drie categorieen. Grofweg 1/4 van de mensheid bereik je het beste met woorden, zo’n 40 procent pak je het best met plaatjes en een 3e deel heeft vooral cijfers nodig om zich te overtuigen. Microsoft bijvoorbeeld weet dat al heel lang en heeft de kantoorwereld niet voor niets verdeeld in Word, Powerpoint en Excel.
Ik vraag het me telkens weer af; wat heb ik nodig voor deze klant of deze groep en als ik het nog niet weet doe ik een beetje van alles. Een leuk praatje, een mooi plaatje, een paar cijfers voor de sier en dan kijken waarbij de opwinding ontstaat. Ik hoop altijd bij de woorden en de beelden, want met getallen ben ik zelf niet zo goed. Daarom is het plaatje van vandaag ook iets groter dan normaal.

Deel dit met

3 Reacties

  1. Hans Lenderink

    Wat een mooie keurig verzorgde site Wim! Interessant artikel dit. Wil dat zeggen dat als je jouw toehoorders vooraf nog onvoldoende kent je ook in je presentatie 40% moet besteden aan plaatjes?

    Plaatjes kunnen bij iedereen weer een ander beeld oproepen, zie leuk testje op: http://www.hanslenderink.com/?p=98

    Keep on following you!

    Groeten Hans

    Antwoord
  2. wim

    Dank Hans
    Presentatie bgestaat uit praten en platen. Gebruik je mond voor het eerste en je slides – als je ze nodig hebt – vooral voor beeld.

    Antwoord
  3. aukje

    Ha Wim,

    Grappig inderdaad, goed bedacht om het zo simpel te maken… Ga ik toepassen, als ik iets interessants ontdek laat ik het je weten. 🙂

    groeten aukje

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer