Selecteer een pagina

Wie repareert jouw fouten?

9 jul 2019 | ondernemen, organiseren, veranderen

Hij had er zijn handen vol aan. Zeg maar gerust een dagtaak. Aan het repareren van kozijnen, brandnieuwe kozijnen om precies te zijn. Hij repareerde al jaren kozijnen die zo uit de fabriek kwamen. Want daarna ging het fout. Al voordat ze gemonteerd waren, hadden ze allemaal schade van transport en bouwplaats, die kozijnen. Hij vond dat eigenlijk te gek voor woorden. Maar toch ook weer niet. Want hij had er een job aan en vakantiegeld en pensioenopbouw en een autootje van de zaak en een manager en….

Het is overal en ik noem het geĂ¯nstitutionaliseerd falen. Toegestaan tekortschieten dat tot bedrijfsonderdeel is verheven. Voor je het weet heb je callcenters vol met mensen die niks anders doen. Die repareren wat niet kapot had hoeven zijn. Hele delen van de bouwsector drijven er op. Maar wat dacht u van dienstenleveranciers, zorgaanbieders, hulpverleningsinstanties en overheden?

Falen en fouten moet je koesteren. Nergens kun je zo van leren en verbeteren. Maar je eigen falen zo organiseren dat je er nieuwe afdelingen, managers en protocollen voor nodig hebt is niet leren maar accepteren. En van een ding kun je dan zeker zijn: Die probleemoplossers gaan weer hele nieuwe eigen fouten maken.

2 Reacties

  1. Ary Post

    Heel leuk blog, hoe waar, ook al is dat triest om te constateren!

    Antwoord
  2. Gerhard Winters

    Zeer herkenbaar. Maar strikt genomen wel duurzaam. Het alternatief is nieuwe kapotte dingen weggooien omdat ze defect zijn. Het is aleen zaak het reparatiemoment zo ver mogelijk nar achteren te krijgen in de levenscyclus van producten. Net uit de fabriek is een beetje jammer.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Wonderland

Wonderland

Op deze dag in 2004 kreeg ik een exclusieve rondleiding in het Frits Philips Muziekgebouw in Eindhoven, door directeur Wim...

Lees meer