Het lijkt misschien een versimpeling en dat is het ook. Wie de aandacht wil vangen of een overtuigend verhaal neerzetten, die moet de mensen verdelen in drie categorieen. Grofweg 1/4 van de mensheid bereik je het beste met woorden, zo’n 40 procent pak je het best met plaatjes en een 3e deel heeft vooral cijfers nodig om zich te overtuigen. Microsoft bijvoorbeeld weet dat al heel lang en heeft de kantoorwereld niet voor niets verdeeld in Word, Powerpoint en Excel.
Ik vraag het me telkens weer af; wat heb ik nodig voor deze klant of deze groep en als ik het nog niet weet doe ik een beetje van alles. Een leuk praatje, een mooi plaatje, een paar cijfers voor de sier en dan kijken waarbij de opwinding ontstaat. Ik hoop altijd bij de woorden en de beelden, want met getallen ben ik zelf niet zo goed. Daarom is het plaatje van vandaag ook iets groter dan normaal.
Vanavond Gerrit Hiemstra in debat met weerontkenners
De weerman treft aan tafel een groep verontwaardigde burgers die op basis van eigen onderzoek stellen dat het op bevrijdingsdag...
Wat een mooie keurig verzorgde site Wim! Interessant artikel dit. Wil dat zeggen dat als je jouw toehoorders vooraf nog onvoldoende kent je ook in je presentatie 40% moet besteden aan plaatjes?
Plaatjes kunnen bij iedereen weer een ander beeld oproepen, zie leuk testje op: http://www.hanslenderink.com/?p=98
Keep on following you!
Groeten Hans
Dank Hans
Presentatie bgestaat uit praten en platen. Gebruik je mond voor het eerste en je slides – als je ze nodig hebt – vooral voor beeld.
Ha Wim,
Grappig inderdaad, goed bedacht om het zo simpel te maken… Ga ik toepassen, als ik iets interessants ontdek laat ik het je weten. 🙂
groeten aukje