Heb je last of lol van je mening?

31 mrt 2016 | acquisitie, communicatie, gespreksvoering, leiderschap

Ik waarschuw je maar vast, want dit blogje is niet zonder risico. Er komt zo meteen een mening en daar zou je het wel eens niet mee eens kunnen zijn. Ik vind namelijk dat er zakelijk te weinig meningen worden geuit en ik vind ook, dat dat jammer is. En wel hierom: de mening is een uitstekend middel, om jezelf als deskundige op de kaart te zetten. Iedere professional zou minstens één uitgesproken mening moeten hebben over iets in zijn of haar vakgebied.

Het is misschien de cultuur van grote bedrijven die meningen in de weg zit. PR, mission statement, het is allemaal in handen van mensen die ervoor doorgeleerd hebben. Op de juiste woorden is maanden gestudeerd. Waarom zou je als medewerker dan nog iets anders willen vinden? En voor je het weet is iemand het met je oneens.

Veilig, maar jammer. Want zakelijke klanten zijn niet op zoek naar meepraters, maar naar mensen met kennis en inzicht. Een onderbouwde opinie over een ontwikkeling in je markt of je vak getuigt van jouw deskundigheid, je visie en je vastberadenheid. Niets overtuigt als een gloedvol betoog, goed getimed en met tijdig een punt. Dat is mijn mening en daar moet je het mee doen.

 

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer