Waarom beter niet goed genoeg is

31 jan 2013 | ondernemen, organiseren

Lastig, lastig, lastig. Hoe ver moet je een dienst of product uitontwikkelen, voor je er de markt mee op kunt? Je doet het nooit goed. Want óf snel en goed genoeg, maar dus middelmaat en een van de velen. Óf helemaal perfect en kop en schouders, maar nooit af en dus te laat. Als u het wél weet, moet u het zeggen.

Perfectionisme is een zonde in de kerk van de economie, een taboe in de leer van de efficiency en een kwaal volgens de wetten van de marketing. “Al te goed is buurmans gek” en wat de klant niet krijgt, dat weet hij toch niet. Zo lang de factuur maar betaald wordt.

Of is er misschien toch iets aan het veranderen?

Marketing ging altijd over het scoren van zevens en achten. Voldoende en goed. En verder kraaide er geen haan naar. Maar die tijd is voorbij, nu iedereen overal alles met alles kan vergelijken. Klanten weten meer en weten beter. Of ze zijn gewoon nieuwsgierig. Klanttevredenheid is geen doel meer, maar een minimum-eis. Beter is al niet goed genoeg meer.

De nieuwe tijd is van de overtreffende trap, van het excelleren, van de uitmuntendheid. En tegelijk ook morgen leveren graag, of liever vanmiddag nog. Dat lukt toch nog wel? Want dat zou écht perfect zijn.

 

Deel dit met

4 Reacties

  1. Hermannus

    Mag ik zeggen dat ik dit een zwaar gemiste kans vind? Je doet voorkomen alsof dit de twee keuzes zijn. Maar dat waren ze, ooit…

    De huidige (zo je wilt nieuwe) tijd werkt imho steeds meer met participatie, crowdcreation. Jouw idee, je product niet klaart en perfect volgens jouw eigen visie neerzetten, maar vanaf proefmodel samen met je doelgroep uitbouwen tot iets perfects.

    Dus ja, er is een alternatief. Gebruik je netwerk en je doelgroep om je product al in een vroeg stadium, samen te vervolmaken. Je creëert veel meer betrokkenheid, je maakt fans en ambassadeurs en je product voldoet aan de wensen van je publiek. Niet meer óf óf, maar én én.

    Alleen gaat dat niet meer over oude marketing maar over échte doelgroep betrokkenheid. Dat vraagt het kunnen en durven loslaten van je eigen visie en het kunnen verplaatsten in je publiek en hun behoefte.

    Snel leveren, maar nog niet perfect. Want dat perfecte, dat lossen we samen wel op.

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Eens Hermannus. Co-creation en crowdsourcing zijn echter iets ander wat ik bedoel met de “marketing van een zeventje”. Ook lang niet overal toepasbaar. Kern van mijn boodschap is: de lat moet hoger; ook bij co-creation. En dat sluit good old degelijk marktonderzoek helemaal niet uit.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer