Laat je niet afpoeieren

11 aug 2010 | acquisitie, communicatie, ondernemen

Ze vraagt: “Kan ik zeggen waar het over gaat? Ik hoor: “Dan kan ik u straks terugbellen en vertellen dat we geen interesse hebben. Mijn baas niet en ik ook niet en dan verspilt u zijn kostbare tijd niet.” Ik antwoord meestal vriendelijk glimlachend met “Iets belangrijks”. Werkt negen van de tien keer. Stilte, even ademhalen; “Momentje alstublieft”.
Afpoeieren is zakelijk gedrag dat soms ontaardt in een ziekelijke gewoonte. Ik ken een bedrijf waar de receptioniste het al vraagt. Die geeft het dan door aan de secretaresse en die….. enfin, u snapt wel hoe dat eindigt. Die directeur spreekt niet veel nieuwe mensen op een gemiddelde dag.
Vorige week ging het anders. De ondernemer die ik belde is geen kleine jongen, maar hij nam zelf op. Omdat hij daar een gewoonte van heeft gemaakt. Niet iedereen heeft zijn nummer, maar het is ook niet bepaald geheim. “Ik regel mijn telefonische zaakjes zelf wel”, zei hij tegen me. “Is sneller dan wanneer je eerst Jolanda ermee lastigvalt. En er zijn best veel mensen die ik wél wil spreken, zodra ik ze aan de lijn heb. Het heeft me geen windeieren gelegd.”
En ikzelf? Ik denk er altijd even over na. Of het wel belangrijk is voor de ander en waarom ook weer. En dan bel ik.

Deel dit met

2 Reacties

  1. TG3300

    Wij als organisatie worden erg moe van die telefoontjes. Ikzelf ben wel secretaresse die de telefoon opneemt en ik heb zo gemiddeld 50 van dit soort telefoontjes te verstouwen wekelijks. En sommige zijn zo vreselijk irritant en arrogant te noemen! Stel dat je met al deze mensen een afspraak zou maken dan komt men niet meer aan het reguliere werk toe. Tis niet dat ik bedrijven niet snap maar deze manier van werk binnenhalen is vreselijk vervelend…..en een vervelende opmerking naar de secretaresse helpt je nog minder natuurlijk…

    Antwoord
  2. wimaalbers

    telefonische bereikbaarheid is een onderwerp dat té makkelijk wordt afgeschoven naar secretaresses. met frustraties aan alle kanten als gevolg. bedrijven die dit op hun tactische agenda zetten kunnen het verschil maken.

    Antwoord

Laat een reactie achter voor TG3300 Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer