Is jouw CEO ook bang voor winst?

25 sep 2017 | communicatie

Randstad Holding doet zo’n 22 miljard omzet, zei CEO Jacques van den Broek trots, maar hoeveel winst dat oplevert weet hij niet. Hij werd aangekondigd in het radioprogramma Kamerbreed en je kon zijn gesprekspartners hun wenkbrauwen horen optrekken. “Winst is een toevallige afronding van zaken”, haperde Van den Broek nog als afleidingsmanoeuvre. Het leidde tot een ongemakkelijk vervolg, over aantallen medewerkers en salarisbedragen.

Wie gelooft zo’n man nog daarna? Met één zoekopdracht is boven tafel te halen dat het om een kleine 1 miljard winst zal gaan. Een meer dan keurig resultaat (ebita) van rond de 4 procent. Een CEO die dat niet durft te melden, waarvoor is die bang? Wat houdt die achter?

De rest van het gesprek ging over gewenste en mogelijke loonstijgingen. Wat Van den Broek daarover te melden had kon ik niet meer los horen van zijn poging om de winst van zijn bedrijf voor ons te verbloemen. Wie denkt hij hier voor de gek te houden?

Zelfs in de meest maatschappelijk opererende bedrijven is winst geen vies woord, maar een voorwaarde. Noodzakelijk voor beloning, continuïteit en investeringen. Een kind kan dat uitleggen. Wat wél iets is om mee op te passen is óverwinst; meer winst dan noodzakelijk of billijk is, gegeven de omstandigheden. Ik zeg niet dat dit het geval is bij Randstad, maar hoe denkt haar CEO daar zelf dan over?

Communicatieles nummer 1 bij slecht nieuws is : níet ontkennen en níet wegmoffelen. Voor goed nieuws geldt hetzelfde.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer