Het ene

27 okt 2008 | communicatie, verkoop

Hoogzwanger als ik ben van Verkoopkunst krijg ik de vraag met regelmaat: “Wat is nou dat ene waarmee topverkopers echt het verschil maken?” Goeie insteek natuurlijk, een beetje taxerend, maar op zoek naar de kern. Als adviseur stel ik hem vaak zelf, de vraag naar het ene. Het is een test van focus, vastbeslotenheid, overtuiging, noem maar op. Zelf ernaar gevraagd als schrijver heb ik er moeite mee. Het ene? Heb ik daarvoor nou een heel boek geschreven?
Als ik dan toch een poging doe, kom ik langs hoofdstukken als “Vrienden maken zonder woorden”, “Je ijsberg in bedwang houden” en “Denken als Dagobert”. Ook “Knijpen in de zere spier” en “Vragen naar Mevrouw Bonnema” komen voorbij. Maar het ene? Misschien is het wel het zetten van een punt, het regisseren en incasseren, kortom het gebruik van stilte. Ja laat dat het maar zijn; verkoopkunst als invloedskunst: Ervoor zorgen dat je samen even de adem inhoudt.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer
Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer