Nog overtuigender dan actiegerichtheid

21 mrt 2012 | communicatie, gespreksvoering, ondernemen, organiseren

Laat me raden. Je gaat nu linksaf, stappen zetten, piketpaaltjes plaatsen. Je gaat versnellen of juist de rem ergens op zetten. Je gaat er vandaag nog mee aan de slag en je schakelt Jan in en alleman ook. Maar waarom precies? Ik zie het je doen en ik geloof je. Heel overtuigend. Maar je laat me nog steeds raden naar het waarom. “Spreekt toch voor zich?” Nou euh….., niet dus.

Ondernemende mensen herken je aan hun actiegerichtheid. Aan de taal van dingen doen en er voor zorgen voor dat ze gedaan worden. Over hun denken zijn ze kort en zakelijk. Filosoferen en uitwijden doen ze wel buiten kantooruren. Actiegericht taalgebruik is de motor van menige organisatie. Prettige klanken voor wie de boel graag in beweging ziet. Maar het kan overtuigender.

Nog energierijker is het om je acties te voorzien van argumenten. De dingen die je gaat doen telkens weer koppelen aan de redenen ervoor. Dat kan heel kort en krachtig, bijna in een en dezelfde zin. Daar is niks wolligs aan en het helpt de mensen om je heen aan jouw en hun waarom. Maak daar er een gewoonte van: alle handen aan dek én tegelijk alle blikken op de horizon. Omdat  dat pas écht overtuigt.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer