Lak aan concurrentie

12 aug 2014 | acquisitie, adviseren, verkoop

Je concurrent is een eitje. Om niet te zeggen een lege dop. In de helft van alle gevallen dat jij met je klant praat, is de concurrentie niet aanwezig. Ze is er niet. Zelfs niet op de achtergrond.

Een groot deel van het zakelijke verkeer is één-op-één. Je komt met elkaar in contact. De ander raakt geïnteresseerd in jouw diensten. Je doet een goed voorstel. En vervolgens mag je het leveren of uitvoeren. De concurrent is niet in beeld geweest. Mijn complimenten.

Het heeft dus geen zin om je druk te maken over al die anderen. Niet in je zakelijke gepieker én niet op het moment dat je bij je klant zit. In de meeste gevallen kiest de klant tussen met jou iets doen of niets doen. Daarmee moet je jezelf dus vergelijken: met niets doen.

Als klanten ergens gevoelig voor zijn, dan is het voor de gevolgen van niets doen. Spin dat goed uit, voor je gaat praten over met jou iets dóen.
Eitje.

>ABONNEER MIJ OP NIEUWE BLOGPOSTS<

 

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Wonderland

Wonderland

Op deze dag in 2004 kreeg ik een exclusieve rondleiding in het Frits Philips Muziekgebouw in Eindhoven, door directeur Wim...

Lees meer
Loodrecht

Loodrecht

Neem nou de ligfiets. Eigenwijzer ding bestaat niet. Heel de wereld zit en dus moet hij liggen. Niet voorover, zoals ze honderd...

Lees meer
Weeffoutje

Weeffoutje

“Wel eens een normaal mens ontmoet? Én, beviel het?” Een poster met deze tekst hing rond de eeuwwisseling in de wachtkamer van...

Lees meer