Voeling is een competentie

9 mrt 2011 | communicatie, gedrag, leiderschap, management

Het doet soms gewoon pijn om het te zien. Hoe het uit de hand kan lopen, tussen mensen, met een groep of team. Als de verhoudingen verziekt zijn kan de temperatuur behoorlijk oplopen. En als het werkklimaat eenmaal koortsig is dan wordt alles wat je aanraakt besmettelijk. Dan gaat het woekeren, etteren, zweren.
Je hoeft niet met elk wissewasje naar de dokter. Veel pijntjes gaan vanzelf weer weg. Zo moet je als manager ook niet te kleinzerig zijn. Of te zorgzaam voor je mensen. Een gezond lijf kan wel wat hebben en een gezonde organisatie ook. Af en toe een kleine ontsteking is een prima prikkel voor je immuunsysteem. Af en toe een botsinkje helpt om verhoudingen gezond te houden. Zolang het maar overkomelijk voelt.
Er is ook pijn waar je niet te lang mee moet rondlopen. Als je kiespijn te lang ontkent wordt het een wortelkanaalbehandeling. Een zere pols een peesontsteking. Pijnlijk, kostbaar en “te voorkomen geweest”, zeggen we dan achteraf. Net als in een organisatie, team of afdeling. Een goede manager weet wanneer zij/hij ze kan laten aanmodderen, maar ook wanneer direct ingrijpen nodig is. Voeling is een managementcompetentie.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer