Als de markt dicteert moet je goed luisteren. En wie luistert hoort maar één ding: prijs, prijs prijs. De plek die je moet hebben is dus die van de laagste, de goedkoopste, de voordeligste. Dat is de plek met de meeste klanten, met het volume en met de omzet. En dan kilo’s knallen. Maar hoe kom je op die plek? Zeven tips om het waanzinnig druk te krijgen.
- Maak van goedkoop je missie. Eén woord is genoeg. Stuur daarmee je bedrijf aan. Iedereen. Elke dag.
- Maak je inkoop het belangrijkst. Daar wordt het verdiend. Partnership is voor watjes. Haal altijd het onderste uit de kan. Ten koste van.
- Ga in generiek. Vermijd toegevoegde waarde. Moeilijk gedoe kost geld. Wees plat.
- Haal het van ver. Hoe langer de keten, des te minder zicht op de echte kosten. Who cares.
- Doe niet aan verkoop maar aan afhaal. Zorg voor wachtrijen. Dat is je promotie. Pain is gain.
- Schreeuw in je reclame hard, nee harder, nee het hardst. Het maakt niet uit hoe ze over je praten. Als ze maar.
- Beloof geen service. Het minimale volstaat en laat voor alles betalen. No free lunch.
Maak hiervan je werk en ik beloof je dat je het nooit meer rustig krijgt. Nooit meer.
Als de markt dicteert kún je ook buiten gaan spelen. Het is tegen de regels en je krijgt er geen zitvlees van. Maar wat wil je liever leren? Hoe het moet of hoe het ook kan? Er gaat een enorme aantrekkingskracht uit mensen die wetten aan hun laarzen lappen. Zoals de wet van de markt.