Doe je decembergesprekken eens anders

door | 29 nov 2010 | communicatie, gespreksvoering, organiseren

Daar gaan we weer. Het seizoen van de beoordelingsgesprekken. We kennen het ritueel en we zetten ons schrap. Als het maar lukt, om het voor de kerst af te ronden. Wat een gedoe en wat worden we er nou helemaal beter van? Eén manager die twintig praatjes houdt. Wié wordt daar wijzer van? Goeie vraag.
Misschien moet je het dit jaar eens anders organiseren. Niet zelf al die verhaaltjes bedenken, maar je medewerkers vragen om de voorbereiding te doen. Ze vragen om hun licht te laten schijnen over…. nou net waarover ze het willen hebben. Over zichzelf (goed mogelijk) of over de afdeling of de organisatie. En misschien wel over jou. Dat kan maar zo. Daar moet je dan wel tegen kunnen.
Het worden net zoveel gesprekken als altijd, dus je agenda wordt er niet lichter van. In voorbereidingstijd scheelt het wél. Die last is wat eerlijker verdeeld. Maar je grootste winst zit in wat je te weten komt. Over knelpunten en verbeteringskansen, teleurstellingen en ambities, over de energiehuishouding van je team. Maak van december je maand van het luisteren. En jouw verhaal dat komt dan vanzelf wel, als je tijd hebt gehad om alles te overdenken. Begin januari bijvoorbeeld.
Zo wordt het anders dan anders. De afsluiting én de start.