“Van elke euro besteed aan reclame is de helft weggegooid geld. We weten alleen niet welke helft.” Het is een gevleugelde uitspraak met een grote mate van waarschijnlijkheid. Zeker naar mate een organisatie groter is. Mijn inschatting ervan? Het gaat dan om de-helft-die-sowieso-niet-ter-discussie-staat, of de-helft-die-we-doen-uit-gewoonte, de-helft-die-een-hobby-is-van-de-baas of de-helft-die-onze-adviseurs-wél-begrijpen, of gewoon de helft-die-in-ieder-geval-veilig is. Het hoort nu eenmaal bij grote organisaties.
Voor een zelfstandige professional geldt in veel gevallen hetzelfde. De helft van de niet aan opdrachten bestede tijd draagt weinig tot niets bij aan het resultaat. Nu niet en later niet. Het verschil met een grote organisatie is, dat voor jou alles altijd ter discussie staat, dat jij niets uit gewoonte doet, dat jij zelf de baas bent, heel goed begrijpt wat je doet en je bewust bent van de valkuil van de veilige weg. Toch?
Dus gooi de knuppel eens in je eigen hoenderhok. Welke helft van je tijd kun jij jezelf direct besparen?