Wie is de held in jouw verhaal?

5 mei 2014 | communicatie

Verhalen vertellen is helemaal in. En voor persoonlijke verhalen, voorzien van een paar levenslessen, is altijd een publiek. Als expert of professional – in welk vak dan ook – kun je verhalen gebruiken om je ervaringsdeskundigheid over te brengen. Dat wat je drijft en dat waar je in gelooft wordt overtuigender, als er een verhaal aan ten grondslag ligt. Maar laat je verhaal geen eigen leven gaan leiden. Maak tijdig het bruggetje, naar de ander, naar de luisteraar, naar de klant.

Een paar tips om je verhalen hun werk te laten doen:

  • Hou het kort
  • Wees niet zelf de held
  • Plaats het in de tijd
  • Laat zien hou het (bijna) fout ging
  • Zorg voor een onverwachte wending
  • Laat het goed aflopen
  • Vertel wat je er van geleerd hebt
  • Blijf in contact met je luisteraar of lezer

En de bonustip: Niet elk verhaal hoeft over jezelf te gaan.

Hoe gebruik jij verhalen in je werk?

 

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer