Voor passie zijn weinig klanten

door | 5 dec 2012 | communicatie, klantgerichtheid, ondernemen, organiseren

Het is niet hetzelfde. Postzegels verzamelen of een postzegelhandel opzetten. Er is verschil. Tussen dierenliefde en een dierenpension. Je kunt best audiofiel zijn, maar dat maakt je nog geen succesvolle handelaar in audiospullen. Er is hobby, er is passie en dan is er nogĀ  ondernemen. Goed om het een beetje uit elkaar te houden.

Veel van het nieuwe ondernemen begint met het hart. Overal om me heen zie ik mensen die in zaken gaan met wat ze lekker vinden. Overtuigd van eigen kunnen, aangemoedigd om bij zichzelf te blijven, te kiezen voor hun passie en hun gevoel te volgen. Het is allemaal prijzenswaardig, maar wat ik mis in veel van die verhalen is de markt, de klant, het probleem en de behoefte. Wat heeft die aan je passie?

Weten waar je goed in bent is mooi, maar weten of er behoefte aan bestaat is een andere zaak. Teveel passie verblindt. Enthousiasme is leuk om naar te luisteren en je moet er vooral iets mee doen, met je passie. Maar of dat ondernemen moet zijn? Niks mis met een leuke hobby.

Passie betaalt geen rekeningen. Klanten wel. Bij resultaten.
Begin met je buik en volg je hart maar gebruik vooral je hoofd.