Voor een goede kop moet je glippen

door | 14 mrt 2019 | communicatie, presenteren, schrijven

Een kop kan je maken en een kop kan je breken. Iedereen die wel eens een interview heeft gegeven, weet hoe je verrast kunt worden door een krantenkop die nergens op slaat. Koppen worden dan ook niet gemaakt om de lading te dekken, maar om de aandacht te trekken. Pas je even niet op, zetten ze precies dat erboven, wat je onbedoeld ontglipte. Het lijkt vaak wel of ze het er om doen!

Troost u, want u kunt het naar uw hand zetten. De kunst zit hem in glippen, ofwel zich bedoeld iets laten ontglippen. Glippen kun je leren en met een beetje oefening krijg je negen van de tien keer de kop die je wilt. Een glip is een kort zinnetje ergens terloops in een interview. Iets dat de aandacht trekt, iets dat spannend is, een beetje op het randje, maar wel precies dat wat je kwijt wilt. Hoe korter hoe beter en een beetje overdrijvend of opiniërend liefst. En oh ja, allitereren werkt altijd en soms moet je hem een keer herhalen. Zo kant en klaar aangeleverd hoeft de journalist er niet meer over na te denken en maak je er ook nog eens vrienden mee bij de pers.

Morgen een journalist op bezoek? Wat wilt u dat er overmorgen boven uw interview staat? Begin met uw glip. Het verhaal er bij komt dan vanzelf.