Twittertrainer gevraagd

9 mei 2012 | acquisitie, communicatie, ondernemen, presenteren, verkoop

Gisteren vroeg ik op twitter om een social media trainer. Dat was een lunchgrapje, omgezet in een met een knipoog bedoelde tweet: “Kent iemand hier op twitter toevallig een social media trainer?” De bijpassende smiley liet ik weg. Nou dat heb ik geweten.

Tot ver in de avond kreeg ik serieuze antwoorden op mijn niet zo serieus bedoelde vraag. Mijn eerste conclusie: aan social media trainers is geen gebrek. Maar dat wist ik eigenlijk al. 😉 Wat vervolgens opviel: De overgrote meerderheid van de antwoorden waren recommendations. Twitteraars die ánderen aanbevolen. Social werkte dus in twee opzichten: ik kreeg heel veel antwoorden en veel meer aanbevelingen dan rechtstreekse sollicitaties.

Dat laatste roept een vraag op. Ik kreeg een paar spontane aanbiedingen van trainers, zowel via reply als via dm. Er waren er zelfs twee die de moeite namen om mijn telefoonnummer op te zoeken en me te bellen. (Wie zaait….) Maar al die andere social media trainers dan?

Er zijn een aantal mogelijkheden. Ze hebben het te druk. Ze hebben geen search open staan op key words. Ze vinden dat je niet zelf op zo’n vraag hoort te reageren. Of ze vinden dat lastig. Laatste mogelijkheid: als echte #socmeddiehards begrepen ze de knipoog wél. Wat denken jullie?

Morgen vraag ik om een coach.

 

Deel dit met

11 Reacties

  1. Eline Walda

    Ha Wim, leuk stukje! Je knipoogoproep had ik niet gezien, ik was een training over het strategisch inzetten van social media aan het geven 😉

    Wel positief dat de meeste reacties aanbevelingen waren. Blijkbaar doen die trainers hun werk goed…

    Antwoord
  2. Joris Coppes

    Wim,
    Leuk experiment! Wat het reageren als potentiele trainer lastig maakt, is dat je geen branche aangeeft.

    Daarnaast geloof ik in de ideologie dat je primair goed gevonden dient te worden door anderen. Om goed gevonden te worden dien je goed te zijn. Het feit dat iemand anders mij aandraagt bij jou(in dit geval: @thebasketeer15), heeft veel meer waarde dan als ik dat zelf zou doen, eens?
    Sinds vorige week ligt het boek ‘hoe je goed gevonden wordt’ dat ik samen met Tom Scholte hierover heb geschreven in de winkel: http://www.managementboek.nl/boek/9789089651242/hoe-je-goed-gevonden-wordt-tom-scholte

    Sportieve groet en ben benieuwd naar je mening,
    Joris Coppes

    Antwoord
  3. Arjan Zuidhof

    mooi gedaan 😉 Ik reageer eigenlijk alleen in de eigen volgerskring en mensen kunnen weten welke kennis ik in huis heb. En alleen als uit de vraag goed blijkt wat voor soort opdracht het betreft. Punt is dat zoekvragen vaak zo vaag zijn dat de kans op een match bij voorbaat vrijwel nul is. Het voelt als in het Arbeidsbureau gaan staan (of hoe heet dat tegenwoordig?) en zodra iemand een vacature ophangt daar direct op afspringen. Kun je zomaar je hele dag mee vullen 😉

    Wat me trouwens opvalt: ALS ik reageer en een vervolgvraag over de opdracht stel komt vaak niet eens antwoord. Dat geeft me op mijn beurt te denken over de opdracht en de -gever…

    Conclusie: laten anderen de aanbeveling maar doen. Zoals Joris en Eline zeggen: veel waardevoller!

    Antwoord
  4. wimaalbers

    Dank voor de reacties Eline, Joris, Arjan.
    De reagerende trainers maakten wel een indruk van alertheid en prettige zakelijkheid. Had ik er echt een nodig gehad, dan was ik toch eerder met een van hen in zee gegaan, dan met de “genoemden”.
    Ik herinner me een les van mijn allereerste manager: “De winst ligt op straat. Maar je moet wel bukken en hem oprapen.”

    Antwoord
  5. Eline Walda

    @Wim Dan heb je misschien een sterke interne referentie. Veel mensen vinden het juist plezieriger om te luisteren naar de aanbevelingen van anderen. Natuurlijk heb je gelijk, bereidheid ergens achteraan te jagen hoort bij ondernemerschap. Maar wel selectief. Behoort iemand wel tot je doelgroep? Kun je wel iets voor hem of haar betekenen? Eens met wat Arjan hierover zegt.

    Antwoord
  6. wimaalbers

    Meer pragmatisch dan intern of extern Eline. En mijn tweede vraag is sowieso altijd naar referenties.
    Trouwens; hoe moet je kiezen uit 140+ recommendations?
    🙂

    Antwoord
  7. Sonja van Vuren

    Het komt ook voor dat mensen je DM’en met de vraag of je ze wilt aanbevelen, omdat ze weten dat je positief over ze denkt. Is mij al een paar x overkomen; met de Twitter namen van degenen die iemand zoeken erbij. Zou ik zelf niet durven. Mijn netwerk is niet zo groot, dus kan me voorstellen dat dit veel vaker voorkomt. Wat dan een spontane aanbeveling lijkt, is dat niet. En wie weet, zijn er ook mensen die affiliate afspraken hebben gemaakt. Misschien 1 van de weinige manieren om aan SoMe geld te verdienen. haha ;-))

    Antwoord
  8. wimaalbers

    ik ben te goedgelovig kennelijk

    Antwoord
  9. Mark Timmermans

    Ik snap nog niet helemaal het doel van jouw experiment. Ik vond zelf de vraag wat kort door de bocht. Vond het wel leuk dat ik aanbevolen werd. Het direct benaderen of bellen vind ik oude marketingtrucjes die niet altijd werken via Social Media en zeker niet zorgen voor een lange termijn relatie met de klant. Delen van kennis is het belangrijkste, dan komen de klanten vanzelf. Laat ze maar naar mij toe komen (zo heb ik het ervaren!). De vraag: “kent er iemand een Social media trainer” vond ik al vreemd maar heb uit beleefdheid wel even gereageerd na een dag werken

    Antwoord
  10. Annet van Betuw

    De vraag is zo algemeen dat ik er nauwelijks op reageer. Op LinkedIn komt het ook regelmatig langs. Klinkt als roepen in een hal vol groenteboeren: wie verkoopt er groente? Gevolg: veel en veel en veel reacties. Ik val daar niet op. Ik onderscheid me liever bij duidelijkere vragen, waar ik mijn expertise en ervaring kwijt kan.
    Andere reden om niet te reageren: je kent me toch al? Blijkbaar zoek je iemand anders.

    Antwoord
  11. wimaalbers

    Mark en Annet. Het was nooit serieus en geen experiment, maar een grapje. (Zie de blog). Eén tweet met een knipoog. “Kent iemand hier op twitter misschien toevallig een social media trainer?”
    Dat liep nogal uit de hand met 140+ reacties.

    Jullie reacties zijn duidelijk.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer