Time management top tip voor 2012

4 jan 2012 | organiseren, zelfmanagement

Het kost je zomaar stukken van dagen. Als je niet een beetje oppast kan lifehacking een tijdverslindende hobby worden. Al die apps, accounts en accessoires moet je maar weer ontdekken, installeren en beheren. Van druk naar drug?
Dat zie je wel vaker; je schiet door in de oplossing en voor je het weet heb je er een nieuw probleem bij. (Of het oude, maar in een nieuwe verpakking). In het opvolgen van al die time-management-tips kan behoorlijk tijd gaan zitten.
Het medicijn kan de kwaal worden en daar heb ik het niet zo op. Daarom vandaag één tip waarmee je wonderen kunt doen voor je tijd en je agenda. Begin telkens weer met het moeilijkste. Elke dag weer, elk project, elke bespreking. Agendeer dat wat je het lastigste vindt als eerste. Het moet gebeuren, gedaan of gezegd worden en we hebben de neiging om het voor ons uit te schuiven. Niet doen, want het is een last voor de dag en als je niet oplet valt het over de rand. Dan neem je het weer mee, naar morgen en naar huis.
Agendeer, benoem en doe de lastige dingen eerst. Dat geeft lucht aan de dag.

Deel dit met

4 Reacties

  1. Arjan Zuidhof

    Als lifehacker én timemanagement trainer móet ik natuurlijk reageren 😉 Je hebt een sterk punt dat je altijd de belangrijkste en lastigste dingen eerst doet. Zelf begin ik (bijna) elke dag met 1 of 2 van die Meest Belangrijke Taken. Daarna ruimte voor enige ontspanning. Of dat Twitter is, het bekijken van een nieuwe tool, bijlezen op het vakgebied, dat maak niet uit. Voor die activiteiten gebruik ik dan ook een eierwekker om niet over de gestelde tijd heen te gaan.

    Qua tools ben ik zeer voorzichtig en pragmatisch: ook rond timemanagement is zoveel aanbod (TODO applicaties e.d.), en steeds nieuwe versies..daar wil je je tijd niet aan verdoen. Het meeste laat ik dan ook aan mij voorbij gaan.

    Waar het om gaat is dat er zoveel informatie op ons afkomt, dat we als kenniswerkers/-ondernemers wel degelijk in ons Echte Werk in de problemen komen door te weinig kennis op timemanagement-gebied. We zijn er niet voor opgeleid, dit is er sluipenderwijs bijgekomen. Dientengevolge zie ik zelf vele mensen die niet meer om kunnen gaan met die berg mails, informatie en overvolle agenda’s. Enige bijscholing op dat terrein is voor hen dan ook hard nodig. Juist om je eigen werk weer goed te kunnen doen.

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Dank voor je reactie(s) Arjan en leer ze de fijnere kneepjes

    Antwoord
  3. Cecil

    Dit is maar gedeeltelijk waar. Vroeger geleerd om het belangrijkste punt van een vergadering juist aan het eind te zetten. Hierdoor worden de andere zaken snel afgehandeld, want iedereen wil naar het belangrijke agendapunt.
    Zet je nu het belangrijkste als eerste op de agenda, dan wordt daar uitgebreid over gediscussieerd, maar alle andere punten worden niet behandeld.

    Antwoord
  4. wimaalbers

    Gedeeltelijk waar maakt me nieuwsgierig.. 😉
    Ik snap de redenering. Maar datgene waar iedereen graag over wil praten is maar al te vaak niet dat waarover eerst eens goed gepraat moet worden.
    Dank voor je nuancering.

    Antwoord

Laat een reactie achter voor Arjan Zuidhof Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer