Over managementtests en flauwekul

door | 21 jan 2013 | communicatie, gedrag, zelfmanagement

Over je antwoorden valt niet te twisten. Wat er uit het testje komt moet ik voor lief nemen. Maar wat moet ik ermee, als het zo overduidelijk níet jou schetst, níet de persoon die we hier voor ons zien? Als het niet bij benadering jouw profiel, je stijl, je voorkeuren weergeeft? Als de testuitslag bijna tegengesteld is aan het gedrag dat je laat zien? Waardeloze test dan? Of heb je hem gewoon niet goed ingevuld? Jammer.

Over de testjes en vragenlijstjes die worden gebruikt in management-trainingen valt veel te zeggen. Niet allemaal zijn ze even goed en té vaak worden de uitkomsten veel te letterlijk genomen om recht te doen aan integriteit en aan de persoon. Maar de belangrijkste rollen- en stijlentests (Belbin, Myers Briggs, Kolb, Herrmann etc.) zijn behoorlijk gevalideerd. De uitkomsten ervan helpen op zijn minst, om begrip te krijgen voor onderlinge stijlverschillen en interactiepatronen. Het is slim om daarvan gebruik te maken. Het is slim om die vragenlijsten naar waarheid in te vullen.

Een kritische houding ten opzichte van testen en testjes is belangrijk. Maar bewaar die tot na de uitslag en laat je antwoorden er niet door beïnvloeden. Als je zomaar wat invult, komt er ook zomaar wat uit. Als je vooral wenselijke antwoorden geeft, krijg je een plaatje van wie je zou willen zijn in plaats van wie je bent. Je teamgenoten kijken daar doorheen en de trainer ook. Flauwekul. In beide gevallen wordt je zelf niets wijzer. Kwaliteit-in is kwaliteit-uit.