Als de grote schaarste morgen aanbreekt, ben je er dan klaar voor? Markten en consumenten in overvloed, maar een tekort aan medewerkers. Als de babyboomers met de benen op de bank zitten, wie gaat dan nog voor je denken en doen? De grote schaarste van morgen gaat over hersens en handjes. Al het andere is bijzaak.
Als je strategisch proces een dag mag duren, kun je dat dan aan? Als alles onmiddellijk inzichtelijk en beschikbaar is, hoe ga je dan nog keuzes maken? Als een vraag van vandaag morgen je core business kan zijn, wie bepaalt dan welke vraag? Top-down is te traag voor wie morgen nog wil meespelen.
Het moet op zijn kop, het model en ons denken. Ónze markt en ónze strategie inruilen voor moderne mensen met een gezond buikgevoel en die hóeven geen medewerkers te zijn. En ouderwets bemoei-management boeit ze niet. Ondernemen wordt een buiten-activiteit. Je balboekje interessanter dan je orderboek.
De komende weken schrijf ik aan een boek over management-maar-dan-anders. Draag bij. Laat me jouw visie weten.

Deel dit