Zeg nou zelf. Wat maakt het uit? De ene accountant of de andere. Ik zie het verschil niet. En dat geldt eigenlijk ook voor reclamebureaus en cateringbedrijven. Deze makelaar of de andere? Aannemer? Kantoorinrichter? Leasemaatschappij? De directie van een groot automobielbedrijf zei onlangs tegen me: “Alle auto’s zijn tegenwoordig óók hetzelfde.” Een huiveringwekkend inzicht is dat, voor een merkdealer. Alle auto’s hetzelfde. En dan?
Met gewoon wat woorden red je het niet meer tegenwoordig; duidelijk maken waarom ze bij jou moeten zijn. Toch proberen ze het nog dagelijks bij jou en mij. De brochuretaal die je als zakenmens over je heen krijgt is verschrikkelijk. Uitgeholde woorden als kwaliteit, betrouwbaarheid, transparantie en service. Ze zouden verboden moeten worden. Net als innovatief, resultaatgericht, dynamisch en concurrerend. Zegt iedereen en zegt me niks. Rode kaart en wegwezen graag.
Het gaat niet om wat je zegt, maar om wat je me laat zien. Het beeld dat je me voor houdt. Geen praatjes maar plaatjes graag. Gedraag je naar je verhaal: zorg dat ik het aan je kan zien, je kwaliteit, je transparantie, je resultaatgerichtheid. Hier en nu.
En zorg ook met je woorden voor beelden. Gebruik voor-beelden. We willen ons er een voorstelling van kunnen maken. Van wat je doet. Van jou.