Lijstjes

door | 5 jan 2010 | ondernemen, organiseren

U heeft al een lijstje voor 2010? Mooi. Maar niet goed genoeg. Als u het nieuwe jaar een beetje beslagen ten ijs wilt heeft u twéé lijstje nodig. Maar daarmee bent u dan ook klaar. Een marketingplan kunt u vervolgens overslaan. Twee lijstjes en u heeft genoeg te doen de komende maanden.
Lijstje 1 had u dus al. Daarop staan de mensen die u kennen. Met hun contactgegevens en op volgorde van belang voor uw business. Over dat laatste moet u goed nadenken, want de écht belangrijke zijn er maar een paar. Tien, twintig misschien en dan houdt het wel op. Die zet u bovenaan en de rest mag alfabetisch. Dit is uw bijhoudlijstje.
Lijstje 2 is het lijstje dat u nog moet maken. Op dit lijstje verdeelt u het jaar in maanden en weken en eronder zet u dingen die u gaat doen. Al uw promotieacties, nauwkeurig verdeeld over het jaar. Dus uw publicaties, spreekbeurten, workshops, beurzen, uw belactiviteiten en noem maar op. En dat allemaal zo specifiek mogelijk. Dit is uw afstreeplijstje.
Het enige dat u nu nog moet doen is die twee lijstjes met elkaar verbinden. Er voor zorgen dat de mensen van lijstje één met regelmaat geinformeerd worden over uw bezigheden van lijstje twee. Moderne middelen daarvoor zijn ruimschoots beschikbaar, dus u heeft geen excuus. Zo moeilijk is het niet om onthouden te worden.