Kleur

3 nov 2009 | communicatie

Misverstand: E-mail is geen roeptoeter. Het medium nodigt er misschien toe uit, tot het naar elkaar doortoeteren van kreten en commando’s, maar het is er niet geschikt voor. En je krijgt er brokken van, op den duur.
Ik krijg steeds meer e-mails die bestaan uit een regel. Geen aanhef en geen afsluiting, alleen een mededeling of opdracht. Zo’n berichtje zonder context, kleur of emotie lijkt wel automatisch gefabriceerd; een schot uit de heup. Gebeurt het vaker, dan ga ik me onwillekeurig zorgen maken over mijn relatie met de afzender. Onterecht waarschijnlijk, maar menselijk.
Het succes van communicatie wordt voor een groot deel bepaald door “ïnkleuring”. Hoe minder je er zelf bij bent, hoe meer aandacht je daaraan moet besteden. 
Een paar extra woorden, besteed aan inleiding, afsluiting en intentie maken een wereld van verschil. Toch? 🙂

Deel dit met

2 Reacties

  1. John Manschot

    Hallo Wim,

    Misschien noemen we het instrument te vaak naar de gebruikers ervan. Een roeptoeter maakt zo van alles een roeptoeter. Dus ook van de e-mail. Maar ook van iedere andere ontmoeting. Mensen die de weg vragen, roepen soms ook gewoon de straatnaam zonder enige intro. Ik heb voor de grap zo iemand wel eens toegevoegd: “Blijkbaar bent u niet alleen onbekend met het Amsterdamse stratenplan maar zijn ook onze mores u ontgaan. Op dit moment van de dag beginnen we hier een gesprek altijd met “goedemiddag”” Dat was overigens vrij zinloos maar je verhaal deed me er even aan denken.

    Groeten,

    John

    Antwoord
  2. Tomledlight

    Wim,
    Helemaal mee eens.
    E-mail is emotieloos en de woorden lijken vaak het omgekeerde teweeg te brengen dan wat ze in feite bedoelden. Reden is inderdaad gebrek aan inkleuring.
    Beter is net tante Post het zegt: kleine moeite, groot gebaar.

    Als iemand niet meer de moeite wilt nemen om er een kop en staart aan te brengen, ook iets als inleiding (waarom deze mail) en wat meer informatie aan toe wilt voegen, dan loopt de boel vast.

    Mijn statement is altijd: ik besteed 2 minuten meer aan een e-mail en de ontvanger(s) hoeft/hoeven er veel minder tijd aan te besteden. Dat is in de integrale keten een heel wat tijdvoordeel.

    Ik ga op twitter jou volgen. RSVP

    Tom

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer