Mastodon

In aandacht zit geen brood?

18 okt 2010 | communicatie, verkoop

Er is een enorme vraag naar en tegelijk is het geen handel: aandacht. In zijn pure vorm is het onbetaalbaar, maar de markt voor aandacht wordt verziekt door allerhande hobbyisten, die het voor een appel en een ei weggegeven. Echte aandacht is goud waard, maar er zijn maar weinig die er een goede boterham aan verdienen.
Zo’n schaarste en zo weinig professionele nering. Gaat de marktwerking hier dan niet op? Er moet toch meer brood in zitten dan alleen voor zorgverleners en therapeuten? Of is aandacht als pakpapier; het kost niks, maar het voegt wel wat toe? Zo’n fleurige strik, gekruld met mes of schaar: iets maken van niets plus een heel klein beetje tijd.
Echte aandacht is het weggevertje, dat maakt dat uw klanten voor u kiezen en niet voor een ander. Het is het gat in de markt vlak naast uw product of dienst. Een kwestie van er in springen.

Deel dit met

3 Reacties

  1. Robert Waldekker

    In aandacht zit geen brood? Goede vraag. En dus niet simpel te beantwoorden. We kunnen die vragende stelling ook omdraaien tot een stellende ponering. Daar moet je het, denk ik, wel mee eens zijn, wanneer je het goed beschouwt. Ik bedoel: In een goed brood zit aandacht! Ja toch?
    Iets echt goeds, is altijd het ‘product’ van aandacht én respect, achting dus. Iets dergelijks ontstaat nooit werkelijk achteloos. Zou aandacht als ‘product’ of zelfs slechts als ‘verpakking’ daar dan de (enige) uitzondering op zijn? Nee zeker niet. Aandacht is zeer waardevol, maar wel dan wanneer het oprecht en respectvol is. Aandacht voor iemands portemonaie is zeker niet gelijk aan aandacht voor de iemand zelf. Wim Aalbers een beetje kennend is hij dat inzicht ook toegedaan. Is het zó vanzelfsprekend dat hij het werkelijk niet expliciet hoeft te benoemen.
    Robert Waldekker

    Antwoord
  2. Viktor Luttikholt

    Jah! Robert, brood, daar zit wat in!

    Juist in deze tijd van verandering zullen wij moeten uitgaan van hetgeen de toets der eeuwen heeft doorstaan, gericht op het behoud van het Goede (Beatrix 1991)

    De aandacht voor de problemen in dit land groeit want alles wat je aandacht geeft groeit en groeit.

    In deze tijd lijken de dingen tegelijkertijd slechter en beter te gaan. De dingen die goed gaan fluisteren, de dingen die slechter gaan schreeuwen vooral in de media. We zijn gewend om aan alles wat schreeuwt aandacht te geven. En zo groeit het lawaai. En alles wat je aandacht geeft groeit. De kunst verstaan niet mee te gaan in het lawaai maar stil te zijn om het gefluister te kunnen horen, leidt ons naar het Goede. Meer hierover op de site van http://www.hetgoede.nl

    Mensen zijn eindeloos creatief. Onze creativiteit kunnen we ontwikkelen door anders naar gebeurtenissen in ons leven te kijken. Hierdoor krijgen we een soepeler geest en een vruchtbaarder kijk op alles om ons heen. Het verlangen naar geluk delen we met elkaar. Ieder mens is in de kern zachtaardig, ieder kind dat zuigt aan de moederborst laat de liefde zien, zonder liefde van het kind en de moeder wordt het kind niet groot. In dat vertrouwen durven we creatief te zijn en verantwoordelijkheid te nemen voor ons eigen geluk.
    http://www.hetgoede.nl maakt mensen en bedrijven tijdens events bewust van het lawaai en het gefluister. Het woont allebei in ons. Pas als we ons bewust zijn van het verlangen achter het geschreeuw kunnen we stil zijn om het gefluister te horen. http://www.hetgoede.nl richt zich daarom op “het Goede”, want alles wat je aandacht geeft groeit. Laten we daarom, reagerend op Robert Waldekker, het goede delen in de aandacht voor elkaar en tijdens het eten van dat brood het goede delen.

    Door drs. Viktor Luttikholt.
    http://www.stop-contact.com

    Viktor Luttikholt levert als professioneel contactmaker stopping-power voor bedrijven die deelnemen aan vakbeurzen en congressen. Hij biedt daarmee op authentieke wijze gerichte aandacht aan bezoekers op het gangpad. Dat levert klantenstroom en het juiste brood op de plank.

    Wim, het is maar een voorbeeld om aan te tonen dat we met de juiste gerichte aandacht toch brood voor en met elkaar kunnen verdienen. Super hoe jij met deze vraagstelling aandacht brengt voor meer goeds met elkaar.

    Antwoord
  3. Robert Waldekker

    Beste Viktor,
    Pas nu, 9 november, lees ik je reactie. Het roept een geroerde glimlach op. Soms heb je/ik een ervaring dat je/ik getuige mag zijn van iets bijzonders. Nu is het soms. Ik wil daar niet te veel woorden aan geven. Nóg niet in ieder geval. Woorden zijn immers slechts een schaduw van de daden, het gedrag, waar het om gaat. Maar ik wilde je wel nog even mijn verheugde glimlach laten zien.
    Vriendelijke groet,
    Robert Waldekker

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer
Zo ene

Zo ene

Als ik me buk valt m’n bril in de wcStaat er drie plakjes, dan vind ik er maar tweeMoet er eentje kotsen, dan heb ik net...

Lees meer
Wachten op post

Wachten op post

Dat je zó kunt wonen. Dat je zó kunt leven. Charles en ik moeten beiden hetzelfde gedacht hebben, terwijl we rondliepen in de...

Lees meer