Het verschil tussen groot doen en groot voordoen

door | 18 jul 2012 | marketing, ondernemen, organiseren, strategie

Gisteren stelde ik een vraag. Moet je – om snel succes te hebben – jezelf groter voordoen dan je bent? Of is dat idee achterhaald in de netwerkeconomie? Reacties kwamen van alle kanten en één wil ik je niet onthouden. Rosabeth Moss Kanter heeft vast mijn blog niet gelezen, maar die van haar leest als een antwoord.

Ze refereert aan de Braziliaanse entrepreneur Nizan Guanaes, die het lef had zijn onderneming Gruppo ABC te noemen en van daaruit een imperium op te bouwen dat klinkt als het hele alfabet. De biografie van Guanaes leest als een jongensboek en Moss Kanter trekt er een aantal lessen uit die ze kernachtig beschrijft in haar blog.

De kern van is dat je invloed niet wordt bepaald door de maat van je onderneming, maar door de maat van je “idee”. In het kort: een indrukwekkende doelstelling, gecombineerd met een daarbij passende coalitie van grote namen. Het verschaffen van tastbare waarde en beginnen met die weg te geven. Tenslotte de lat hoog leggen voor jezelf; niet snel genoegen nemen met een uitdaging. Het draait om “Acting bigger than you are.”

Jezelf groot voordoen is één. Groot doen is iets anders.