Het nut van Nee

door | 12 sep 2011 | communicatie, gespreksvoering, zelfmanagement

Ik zelf? Ik hoor ook niets liever dan Ja. Akkoord, enthousiasme en instemming, allemaal positieve energie. Je kunt er een groot deel van de dag mee bezig zijn, met Ja krijgen. Voor sommigen van ons staat het zelfs in de taakomschrijving. En in de target.
Verkopers zijn er op geconditioneerd en gewone mensen ook. Don’t take No for an answer. Alleen een Ja telt. Met iets anders nemen we geen genoegen. Terwijl er genoeg te halen valt uit een Nee. Jezelf doof en blind houden lijkt wel stoer, maar is misschien niet het slimste.
Nee heeft meer nut dan je denkt. Nee is duidelijk en laat geen misverstand bestaan. Nee beeindigt en maakt ruimte voor iets nieuws. Nee voorkomt gesleep en gesleur. Nee is feedback, mits je bereid bent het zo op te vatten. Nee wijst op tekortkomingen en dus op verbeterkansen. Nee behoedt je zo voor meer Nee. Herhaald Nee is een signaal, van de verkeerde weg of de doodlopende. Nee is je aarding met de werkelijkheid. Nee voorkomt dat je de weg kwijt raakt in je droom.
Natuurlijk, een Ja is aangenamer. Een Nee doet zeer. Het raakt je op een gevoelige plek. Als je daar bang voor bent, zul je eerlijke antwoorden uit de weg gaan. En eerlijke vragen uitstellen. De beste manier om geen Nee te krijgen is niet om een Ja vragen.