Het nadeel van transparantie

14 jan 2015 | communicatie, identiteit en imago, verkoop

Hoe transparant wil je zijn? Over je motieven, je belangen, je beweegredenen. Transparantie is zo’n altijd-goed woord. Té transparant, kan dat ook? We moeten er even over nadenken.

Het tegengestelde van transparant is ondoorzichtig. Een zelden-goed woord, behalve als het om privacy gaat. Maar ondoorzichtige ramen zijn ook intrigérend; limousines, controlekamers, aankomstruimten op vliegvelden….. Je zou wel even een blik willen werpen. Ondoorzichtigheid zorgt voor spanning.

Helemaal transparant is eerlijk en duidelijk, maar ook saai en voorspelbaar. Dat geldt ook voor mensen en zaken. Een beetje ondoorzichtigheid is mateloos aantrekkelijk. Een aantrekkelijke presentatie, maar tegelijk iets ontastbaars, iets dat voor verrassingen kan zorgen, iets…. zeg het maar.

Als je gezien wilt worden moet je niet té transparant zijn.

 

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer