Het communicatievak heeft de bullshit groot gemaakt. Groter dan goed is.

24 aug 2017 | communicatie, marketing

De vijand van de werkelijkheid is niet de leugen maar de bullshit.

De leugen kunnen we ontmaskeren, bullshit is glibberig en ongrijpbaar.

Bullshit is een substituut voor de waarheid, misleidend en beledigend.

Aldus de Amerikaanse filosoof en auteur Harry Frankfurt in zijn al weer 30 jaar oude essay ON BULLSHIT en indrukwekkende VIDEO.

Als communicatieprofessional trek ik me dit aan. Het is een dunne lijn tussen dingen mooi maken en iets bewust mooier voorstellen dan het is. Tussen verkopen en misleiden. Tussen droom en bedrog.

Het argument kan zijn dat de werkelijkheid soms maar saai is. En dat een beetje opleuken, aandikken of bijkleuren niet zo erg is, als het om een koekje gaat. Of om toiletpapier, shampoo of een jurkje. Maar het wordt al anders bij je vakantiebestemming, je energiecontract of je brandverzekering. Om maar te zwijgen over klimaatpolitiek, vreemdelingenbeleid en welvaartsverdeling.

Wij van de communicatievak hebben de bullshit groot gemaakt. Groter dan goed is voor de wereld. Het roer moet om. We moeten opnieuw gaan leren, hoe we het vertellen zoals het is.

Deel dit met

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer