Het belang van een gezamenlijk doel wordt overschat

door | 3 feb 2015 | communicatie, momentum, organiseren, samenwerken

Het doel van het bedrijf waarvoor ik werk is niet mijn doel. Het doel van mijn bedrijf of organisatie is op zijn best één van mijn doelen. Of het is een tussendoel, op weg naar een groter doel, een levensdoel. Dus maak het bedrijfsdoel niet groter dan het is. Dat werkt niet voor mij en dus niet voor ons.

Een van de meest gemaakte fouten in teams, afdelingen, organisaties of projecten is het gezamenlijke doel te groot maken. Het is natuurlijk lekker om bij alles het gevoel te hebben dat iedereen bezig is met hetzelfde en met niets anders. Het gevoel van controle. Maar het is schijn. Iedereen is met iets anders bezig, iets dat nog belangrijker is: zijn eigen doel of doelen.

Het is goed om met je team duidelijkheid te hebben over je gezamenlijke visie, missie en doelstelling. Maar denk niet dat je daarmee klaar bent, dat alle neuzen dan gelijkgericht zijn en alle energie vanzelf gaat stromen. In écht goede teams weten de deelnemers van elkaars grotere doelen. Van elkaars persoonlijke drijfveren, vaak heel divers, maar buitengewoon motiverend. En ze weten hoe het groeps- of bedrijfsdoel daarín past, voor iedereen anders, op dit moment en zo lang als het duurt.

Zorg dat je weet waar de echte energie zit in je team. Waar in de ander.