Heb jij wel een luisterplan?

door | 26 okt 2011 | communicatie, gespreksvoering

De vraag stellen is hem beantwoorden. De vraag in kwestie: Wat doen we te weinig in zakelijke gesprekken? Het negen-van-de-tien antwoord: Luisteren naar elkaar. Doe dit met een groep en je hebt een leuke aftrap van je workshop. Luisteren is namelijk hot. De vervolgvraag is dan: Waarom doen we het nog steeds zo belabberd? Dat brengt de discussie wel op gang.
Luisteren is net praten. In zaken zomaar wat aankletsen is als schieten met hagel. In het wilde weg wat luisteren net zo goed. Als je niet weet waar je naar op zoek bent, kun je luisteren tot je een ons weegt. Of geraakt wordt door een toevalstreffer. Luisteren zonder enig plan of vooropzet is iets voor coaches en counselers. In zaken helpt het om een luisterplan te hebben.
Een luisterplan bestaat uit twee soorten vragen. Vragen naar de voorgrond en vragen naar  de achtergrond. Vragen naar de voorgrond gaan over de zaak, de inhoud, gegevens, feiten, enfin, u kent ze wel. Vragen naar de achtergrond gaan over de mens, belangen, verwachtingen, zorgen en gevoel. Lastigere vragen, waar we vaak niet aan toe komen. Terwijl het wel de vragen zijn waarmee we het verschil maken.
Beter luisteren begint met een plan. Met gerichte vragen om informatie, goed voorbereid en ter zake. Het vervolg is scherpte om door te vragen waar anderen ophouden. Op het juiste moment en met veel gevoel voor de mens tegenover je.  Ook dat kun je oefenen en voorbereiden. Wie gericht doorvraagt naar de achtergrond heeft veel meer te luisteren. En wordt zelf ook beter gehoord.