Geef laatkomers geen gelijk

26 jan 2011 | gespreksvoering, leiderschap

De ene helft van Nederland wacht op de andere. Het is de dagelijkse realiteit bij aanvang van vergaderingen, besprekingen, samenkomsten overlegmomenten. Vorige week nog, honderdtwintig man in een zaaltje, twintig minuten voorbij de aanvangstijd en een voorzitter die naar voren komt en zegt: “We wachten nog op een paar mensen”. “Nee”, riepen wij in koor en we hadden gelijk. Zo begonnen we, veertig productieve uren te laat.
Er zijn er die altijd te laat komen. Of het nou bij Zoetermeer is, op de trap of aan de telefoon, ze lopen altijd vertraging op. Ze willen niet op tijd zijn en over hun redenen hebben we het een volgende keer. Wij zijn er al wel, hier en nu en we willen beginnen. Wie wacht geeft de laatkomers gelijk. Voorzitters van Nederland, het ligt aan jullie!

Deel dit met

5 Reacties

  1. Marc Schokker

    Je hebt helemaal gelijk Wim: Niet wachten, maar op tijd beginnen!

    Te laat komen is een levenswijze denk ik. Het zijn namelijk altijd dezelfden die altijd en overal te laat komen. Het gaat vaak maar om 5 a 10 minuten, maar het is een grove belediging tegenover iedereen die er altijd alles aan doet om (vaak ruim) op tijd te komen en zeker tegenover de persoon die je heeft uitgenodigd.

    Ook bijzondere omstandigheden zoals extreem weer, files etc. zijn op te vangen door tijzig te vertrekken. Alleen overmacht kan je dan nog nekken (autopech, springer voor de trein). Maar dat treft alleen de mensen die juist altijd op tijd zijn. De notoire ‘telaatkomer’ heeft daar meestal geen last van. Die heeft nergens last van, al helemaal niet van een geweten 😉

    Antwoord
  2. Winnie

    Hallo Wim, je hebt helemaal gelijk. Als er geen bijzondere omstandigheden zijn, zoals extreem weer, dan is op tijd beginnen de standaard. Fijn voor alle mensen die wel op tijd zijn en er voor klaar zitten. Alleen veertig productieve uren……zullen wel minuten zijn.
    groet Winnie

    Antwoord
  3. wimaalbers

    wachten is belonen van ongewenst gedrag en gebeurt 9 van de tien keer…. over organisatiecultuur gesproken..
    dank voor je reactie (en doe de rekensom nog maar eens voor 120 mensen)

    Antwoord
  4. iKitebear

    Te laat komen is mijns inziens een belediging aan het adres van diegene met wie een afspraak hebt. Er alles aan doen om, bij eventuele vertraging, de ander te respecteren en tijdig te informeren, dat je te laat gaat komen, is al respectabeler. Het werkt gewoon beter om altijd op tijd op je afspraak te zijn. Wees je woord!
    En inderdaad, wie wacht geeft laatkomers gelijk.

    Antwoord
  5. Annet van Betuw

    Uit mijn hart gegrepen! Niet wachten, hooguit 2 minuten op iemand die je net ziet binnenkomen, hard rennend vanaf het station of zo.
    Maar er is meer: laatst begon ik zelfs 2 minuten “te vroeg” met een workshop, iedereen was er en uiterst gemotiveerd. Ze wilden aan de slag.

    Antwoord

Laat een reactie achter voor Winnie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer