Hoe moeilijk kan het zijn? Om een werkplaatsmedewerker te leren, dat hij de klant laat uitpraten aan de telefoon? Om een ziekenverzorgende er op te wijzen, dat je een ouder iemand niet behandelt als een kind. Hoe lastig is het? Om een baliemedewerker te verbieden kauwgum te kauwen. Om een winkelverkoper te leren U te zeggen? Hoe moeilijk kan het zijn?
Over klantgerichtheid wordt veel moeilijk gedaan. En terecht; het valt ook niet altijd mee, om de moderne en mondige klant tevreden te stellen. Die eist veel en betaalt liefst zo weinig mogelijk. Staat ook snel klaar met commentaar. Een uitdagende combinatie voor veel ondernemers.
Maar laten we het eens makkelijk maken. De eenvoudige dingen eerst. Beginnen bij het begin, met die dingen die niks kosten en veel opleveren. Qua klant-bejegening is er nog zoveel te winnen in menige organisatie. Het aanspreken en aankijken van de klant, élke klant, telkens weer, vanaf het eerste moment. Aandacht, beleefdheid, vriendelijkheid. De klant hoeft zich écht niet koning te voelen. Mens is genoeg. Om te beginnen.
Beste managers van Nederland. Het is echt niet zo moeilijk. Je moet er alleen elke dag aandacht aan besteden. Je erover uitspreken en ze er op aanspreken. Makkie.