Denk aan je testbeeld

door | 14 nov 2012 | communicatie

Als het waar is dat we meer zónder dan mét woorden communiceren, dan communiceren we dus altijd. Voor veel mensen is dat een verwarrende gedachte. Zodra je in de omgeving van anderen bent sta je dus altijd “aan”. Ook als je niet bewust aan het “uitzenden” bent, vertel je dus iets over jezelf. Een vraag om even bij stil te staan; wat is je boodschap, als je luidspreker uit staat? Hoe ziet dat er uit, jouw testbeeld?

Vrouwen zorgen dat ze altijd een spiegel in de buurt hebben. Ze controleren hun beeldinstelling regelmatig. Mannen hebben dat minder nodig, lijkt het. Maar voor beiden geldt, dat ze voor een spiegel direct gekke bekken gaan trekken. Het is moeilijk om naar je spiegelbeeld te kijken, zonder direct iets te corrigeren aan je gezichtsuitdrukking. We denken vaak té rooskleurig over ons testbeeld.

De grootste vijand van de onbezorgde of opgewekte gezichtsuitdrukking is de zwaartekracht. Je kunt natuurlijk een facelift nemen, maar dat kost geld en daar kijken we doorheen. Goedkoper en effectiever zijn vrolijke en vriendelijke gedachten, ze werken als de fabrieksinstellingen voor je testbeeld. Andersom werkt ook: van bewust glimlachen wordt je vanzelf vrolijker en aardiger.