De kul van een grote kaartenbak

13 feb 2014 | acquisitie, ondernemen, verkoop

Heb jij ook 500+ relaties? Ik schat zo van niet. Je hebt misschien 300 bedrijven in een klantendatabase. En nog eens 300 contacten op Linkedin. Plus laten we zeggen 800 volgers op Twitter en Facebook samen. Na ontdubbelen altijd nog meer dan 500? Contacten ja, maar relaties? Nog niet de helft denk ik. Aan wie ga jij dit jaar je tijd besteden? Aan de volgende 100 of aan de belangrijkste 100?

Een visitekaartje maakt nog geen relatie. Net als een e-mailadres of een telefoonnummer. Zelfs een accountnummer maakt nog geen relatie. De meeste databases zijn vervuild met gegevens van mensen die verhuisd of gewoon verdwenen zijn. Of die niet eens weten dat je ze een nummer gegeven hebt. Relatiedatabases worden meestal niet beter van groter. Maar juist fijner van kleiner.

Een relatie is meer dan een nummer. Het is een uitwisseling die vaker is dan eenmalig; een doorlopend proces van geven en nemen, met een goede balans. Met het gros van je contacten kom je daar helemaal niet aan toe, aan die uitwisseling. Dus waarom zou veel tijd besteden aan het maken van nog meer contacten? Terwijl die anderen – je relaties – best wat vaker van je mogen horen.

 

Deel dit met

2 Reacties

  1. Gerard van de Meent

    Beste Wim, helemaal eens…ik schat dat van al mijn 2500 + contacten via Linkedin er wellicht zo’n 10 % gerekend kunnen worden tot echte relaties. Social media is aardig, maar beter is om face2face te zitten met een bak koffie.

    Cheers Gerard

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Ik herken je schatting Gerard. De twee dingen vullen elkaar aan natuurlijk.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer