De moeite van het terugkijken waard, die uitzending van Tegenlicht van gisteren. Het ging over de betekeniseconomie, ofwel het zakendoen waarbij een hoger doel dan financiële winst centraal staat. Als je nu denkt ¨Oh, dat¨, dan hoor je bij een heel klein groepje voorlopers en wereldverbeteraars. Ga zo door. Als je denkt ¨Huh wat?¨, dan raad ik je aan om even te updaten.
De betekeniseconomie gaat over Het Waarom van je werk. Over de bijdrage ervan aan een betere wereld. Op een manier dat het niet alleen meer over je werk gaat, maar over je leven. Sinds het Why, How en What van Simon Sinek´s Golden Cirkel is iedereen hiermee bezig en tegelijk bijna niemand écht. Want in veel bestaande organisaties blijkt dat grotere doel minder makkelijk te definiëren dan het lijkt.
De uitzending van Tegenlicht is inspirerend en tegelijk ook weer niet. Het wordt goed duidelijk dat betekenisvol ondernemen meer is dan MVO en PPP. Geen dress up voor de maatschappelijk verantwoorde bühne. Geen people en planet om het profijt maken te verzachten. De beste samenvatting is misschien wel: planeet én mensen gaan vóór winst. De (mooie) voorbeelden in de uitzending hebben een hoog pioniers- en kruisvaardersgehalte. Maar tegelijk leiden ze af van de echte opgave: de vertaling van het betekenisprincipe naar de grote bestáánde economie.
Wat mij betreft is dat dan ook de uitdaging. De betekenis zoeken en benoemen met gevestigde bedrijven, grote en kleine, met florerende en met worstelende organisaties. Met de landelijke verzekeraar, de internationale handelsorganisatie en met de lokale accountant of kantoorspecialist. Échte betekenis (heruit-)vinden, delen met elkaar en uitdragen. Zodat je klanten een keuze kunnen maken voor meer dan alleen de transactie. Want dat is wat in de toekomst hét verschil gaat maken.
Maar pas op. Het risico is dat je erachter komt dat je bedrijf geen betekenis hééft.