Dat bestaat niet!

6 nov 2012 | communicatie, verkoop

Verbazend, wat er dan komt. Als je een gemiddelde ondernemer vraagt wat hem bijzonder maakt, afwijkend, apart, onderscheidend of uniek. Er zijn globaal twee soorten antwoorden: er komt geen einde aan of er komt een hele tijd niks. Beide zijn het gevolg van hetzelfde fenomeen: Niet voldoende over nagedacht.

Eentje van ons is de marktleider en nog eentje de goedkoopste. De rest – wij met z’n allen – moeten bijzonder zijn. En we zijn met veel, dus een beetje bijzonder is niet genoeg. Heel erg bijzonder is wel het minste dat je nodig hebt. Wie daar geen woorden bij kan vinden is nietszeggend. Wie er teveel woorden voor nodig heeft, lijkt al snel op de rest. Het imago dat je zoekt is:  “lijkt echt helemaal nergens op”.

 

Deel dit met

4 Reacties

  1. Kim van Amersfoort

    Hoi Wim. Ik denk gelijk aan de paarse koe van Seth Godin. Ik wil geen paarse koe zijn, maar ik wel een goede ondernemer. Dat zorgt bij mij voor een intern conflict. Wat nou als je gewoon lekker wil grazen? Kun je dan ook een succesvolle ondernemer worden? Ik denk wel dat het kan, nee niet alleen door gewoon te blijven maar door niet te hard te schreeuwen en bij jezelf te blijven. Wat denk jij?

    Antwoord
  2. wimaalbers

    Paarse koe roept bij veel mensen een beeld op van onecht en gimmicky. Dat is vast niet de bedoeling van Godin. Maar zijn punt is wel dat “een beetje anders” tegenwoordig vaak niet meer genoeg is.
    In plaats van paars kun je ook een edelhert zijn. Ook anders en net zo opvallend “in de wei”.
    Dankjewel Kim.

    Antwoord
  3. Huub Koch

    Jules Deelder heeft het ooit verwoord in de regel van een gedicht:

    Wat nergens op lijkt is echt…

    Antwoord
  4. wimaalbers

    En zo is het. Mooi Huub

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer:

Tevroegpensioen

Tevroegpensioen

Ik was er wel klaar mee. Met bedrijven en organisaties, met adviseren, trainen en interimmen. Met het gedoe. Dacht ik. En...

Lees meer