Waarvan betaal jij de rekeningen? Waar brandt bij jullie de kachel van? Wat staat er op je factuur?” Het is dezelfde vraag in drie vermommingen: “Waarvoor ga ik jóu betalen?” Het lijkt een overbodige, in tijden van transparantie, maar hou hem bij de hand. Te vaak moet je raden naar de kern van de zaak van de ander. Kijk maar goed: er staat niet wat er staat.
We beginnen vaak goed als ondernemer. Klare wijn en geen mooipraterij. We zijn computerleverancier, verzekeringstussenpersoon, aannemer, cateraar, drukker. Maar op een dag gaat het fout en gaan we er doekjes om winden. We worden ict-adviseur, financieel planner, projectontwikkelaar, hospitality centre, reclamebureau. Natuurlijk, we willen ons onderscheiden, maar ondertussen schuiven we dozen, pakken we commissie, stapelen we stenen, schenken we bij. En we drukken de brochures. Want er moet brood op de plank en benzine in de tank.
De klant kijkt er wel doorheen, net als je personeel. En daar zit het gevaar. Jezelf anders voordoen dan wie je bent, wekt de schijn van schaamte. En uiteindelijk twijfel, aan je missie en je motieven. En dat is slecht voor de kachel. Weet wie je bent. Wees je schaamte voorbij.