Dankjewel-cultuur

door | 21 aug 2012 | communicatie, leiderschap, organiseren, zelfmanagement

Er zijn mensen die moeite hebben met complimenten. Die wuiven ze weg. Kritiek daarentegen, die slurpen ze op. Andersom precies hetzelfde: Mensen die slecht met kritiek zijn kunnen wel zitten solliciteren naar een pluim. Het is maar wat je vindt dat je verdient. Of nodig hebt.

Er zijn ook mensen die moeite hebben met beiden. Dat kan aan hun zelfbeeld liggen, maar ook aan het systeem waarin ze functioneren. In sommige organisaties is de cultuur zo transactioneel, dat je bij alles een bedoeling moet gissen. Voor wat hoort wat. Maar wat? Je kijkt dan wel uit voor je dankjewel zegt.

Je kunt natuurlijk een cultuurveranderingstraject inzetten. Dan spreken we elkaar volgend jaar weer. Je kunt ook afspreken dat je vaker dankjewel gaat zeggen. Zonder oordeel. Zonder hoop. Zonder vrees. Dankjewel voor wat je net deed, zei, gaf. Ik zal zien wat ik er mee doe. En tot morgen weer.

Dankjewel voor het compliment
Dankjewel voor je klacht
Dankjewel voor je aandacht
Dankjewel voor je observatie
Dankjewel voor je kritiek
Dankjewel voor je eerlijkheid
Dankjewel voor de correctie
Dankjewel voor je aanbeveling
Dankjewel voor je collegialiteit
Dankjewel voor je opdracht
Dankjewel voor de aanvulling
Dankjewel voor de terechtwijzing
Dankjewel voor het vertrouwen
Dankjewel voor je geduld
Dankjewel voor de les
Dankjewel