Over die ene helft van onze business valt weinig op te merken. Daarmee zit het wel goed over het algemeen. Dat éne waar we heel goed in zijn, dat komt best heel aardig naar voren; in ons verhaal, onze site, onze brochures en blogs. Wij ondernemers weten redelijk precies wát onze sterkte is, wat die kan betekenen voor klanten en we zijn behoorlijk gefocust. Alleen dat doen, waar we goed in zijn. En de rest aan anderen overlaten. Klopt.
Alleen die andere kant. Die laat nog wel te wensen over. De kant van de markt, van ons domein, van het soort klanten dat bij ons past, het segment, de niche. Lang niet allemaal hebben we helder wie precies wel en wie niet onze prospects zijn. Niet zo helder en scherp als onze sterkte, onze core busines, de vierkante millimeter van onze expertise. Onze markt zien we liefst een beetje ruim. We eten graag van meerdere walletjes. We zijn een beetje allemansvrienden.
Beginnende ondernemers pakken beet wat ze krijgen kunnen. Dat is begrijpelijk en aan te moedigen, want je kúnt het nog niet weten; waar jij precies past en waar minder. Al doende wordt je wijzer en als het goed is vertaalt die wijsheid zich geleidelijk in strategie. In keuzes van wat wél te doen en wat niet. Maar ook waar wel en waar niet, en voor wie wel en voor wie niet.
Overtuigend ondernemen is snel ontdekken en leren. En snel kies-keurig worden.