Er wordt vandaag weer veel flauwekul verkondigd. Het zoemt ervan, in de conferentieoorden en trainingscentra van Nederland. De boodschap luidt: elke klant is uniek. Heel commercieel correct, maar ammelaars wat mij betreft. Het is juist tegengesteld: waar je ook komt, het is overal hetzélfde verhaal. Maak daar dan ook gebruik van, voor commercieel effect.
Een beetje ondernemer begrijpt zijn klant al, nog voor die een mond open doet. Het eerste wat je moet doen – als je jezelf een beetje scherp wilt neerzetten in je markt – is weten waarmee je klanten omhoogzitten (of tenminste negen van de tien). En dat moet je zo kunnen verwoorden, dat de ander er een warm gevoel van krijgt. Het zorgt voor herkenning en besef van lotgenoten, voor de suggestie van werkende oplossingen en van tevreden opdrachtgevers. Het verhaal van mijn klanten is puntje puntje puntje en ik kan me voorstellen dat bij u ook zoiets speelt. Maar misschien bent u wel net die een op de tien… Vertelt u eens…..