Stuur je ideeën er vroeg op uit

door | 17 mrt 2010 | ondernemen, organiseren

Schroom, verlegenheid, angst om weggelachen te worden; ik weet nog steeds niet niet wat het is. We behandelen new business ideeën soms net als kinderen: ze worden lang klein gehouden, onder de rokken, ver van het boze buiten. Terwijl elk idee in elk stadium van ontluiken te testen is. Bij de buren, om de hoek, vanmiddag nog en anders wel via via.
Vroeg testen betekent risico. Wat nog niet af is, wordt al snel afgefloten. Dat doet pijn, maar daar moet je maar tegen kunnen als ondernemer. Te laat gaan testen is namelijk nog veel riskanter. Investeringen zijn veel duurder dan ideeën. Lastiger bij te stellen en nog lastiger af te danken.
Wie het goede voorheeft met zijn kinderen stuurt ze de wereld in. Daar worden ze snel groot sterk en wijs van. En wie een goed idee heeft, die gaat er de straat mee op. Even aan het handje, maar voor je het weet vindt het vanzelf zijn weg. Opgroeien is blootstellen.