Hoe business is je social?

door | 30 mei 2016 | communicatie

Ze had wel een mooie pitch, maar daar nu even geen tijd voor. Ze was even te druk met werk, betaald werk. Ik vond het verfrissend.

Het was een avond met pitches van jonge startende ondernemers. Bevlogen, betrokken, de wereld mooier makend; social business was het thema. Ik mocht vragen stellen en deed dat met de zwarte pet op. “Wie is je klant”, “Hoe ga je hier geld mee verdienen?” Hoe is dit anders dan….?” Die vragen werden niet altijd begrepen. Winst? Geld verdienen? Daar was het ze niet om te doen. Niet in de eerste plaats in ieder geval.

Met haar praatte ik wat na. Ze had een prachtige WHY maar die zat verstopt in haar WERK. En het laatste ging nu even voor. Vóór de bevlogenheid en de betekenis. Ik zei dat ik dat jammer vond. Niets mooier dan dat je toegevoegde waarde samengaat met toegevoegde betekenis. En dat je dat trots uitdraagt. Ze begreep wat ik bedoelde. Ze komt er wel.

Er is een schreeuw om meer social in business. We zijn collectief op zoek naar redement dat samengaat met meer geluk. Een nieuwe generatie strijdt voor een andere manier van werken en ondernemen. Een deel daarvan stroomt in als werknemer en gaat de uitdaging ín gevestigde organisaties. Een ander deel begint daar niet aan en start zelf iets op een nieuwe manier. Overtuigd, maar soms met te weinig gevoel voor markt.

Ze hebben elkaar keihard nodig. Business moet meer social en social mag best wat meer business.