Heb jij je grote ding wel helder?

door | 30 jul 2014 | anders, communicatie, ondernemen

We kunnen het gezellig houden. Ik kan je duizend vragen stellen en je zult duizend-en-één antwoorden voor me hebben. Wie je bent en wat je beroep of vak is. Wat je markt is en wie je klanten zijn. Wat je doet en wat nog meer en wat je ook voor me kunt doen, als ik je er maar om vraag. Er hoeft geen onvertogen woord te vallen.

We kunnen het iets aanscherpen. Ik kan je één vraag stellen waarop je wel 10 antwoorden zult hebben. “Wat er op dit moment speelt?” Er is zoveel dat te wensen overlaat. Klanten die verkeerde vragen stellen, niet kunnen kiezen, te laat betalen. Medewerkers die het niet snappen, zeuren over van alles. Leveranciers die… Ach je weet wel.

We kunnen het echt venijnig maken met één vraag, waarop je ook maar één antwoord mag geven. “Wat is in jouw business het grote ding dat echt anders moet in het belang van iedereen?” Nu valt er een stilte. Nu hebben we een gesprek.

Een op de tien zeg ik je. De andere negen hebben niet zo gauw een antwoord op die vraag. Een op de tien ondernemers is een verschilmaker, iemand die werkt aan iets dat groot en belangrijk is, groter dan …… nou ja, groter dan al het andere. Of je er eentje tegenover je hebt, dat weet je binnen een paar seconden. Een vraag is voldoende.

>ABONNEER MIJ OP NIEUWE BLOGPOSTS<